Vecka 21

Uträkning utgår från dagens datum: Ons 5 aug 2009.
Din graviditet startade Tors 19 mar 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 2 apr 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 141 av 280. (50%).
Du är i vecka 21. Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Du har 139 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mina tankar:
Har sagt det tidigare, men det tåls att säga igen. Vad häftigt det är att vara gravid! Enligt min BM är det ungefär nu bebis börjar höra ljud utifrån magen. Detta gör att jag mer än gärna går runt och småsjunger för Ärtan. Även M pratar med magen och skapar en relation. M har ännu inte kännt Ärtans sparka och ska jag vara helt ärlig har jag lite svårt att känna rörelser själv just nu. Dock är det inget jag oroar mig för. Jag känner oftast Ärtan på nätterna när jag lägger mig efter att ha tömt blåsan, då brukar det bli full fart. På dagtid verkar Ärtan vara en lugn liten bebis, än så länge :)
Känner mig pigg och kry i hela kroppen, semestern är verkligen en paus för både mig och min kropp.


Bebis:
Fostervattnet som skyddar barnet som en stor kudde har nu fått ytterligare en uppgift - att förse barnet med socker. Fostrets tarmar har utvecklats så att små mängder socker kan tas upp från fostervattnet som fostret sväljer. Det kan sen passera genom tarmarna till tjocktarmen men självklart kommer nästan all näring fortfarande från modern via moderkakan. Fram tills nu har barnets lever och mjälte producerat blodceller men nu börjar också benmärgen att bidra till produktionen.  Nu börjar antikroppar från mamman överföras till bebis för att skydda den vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig en näringsreserv, underhudsfett. Barnets hud täcks nu av fosterfett, vernix caseosa, detta är för att skydda bebis hud från uppluckring av fostervattnet. Vissa bebisar är fortfarande täckta av fosterfett när de föds. Hjärnan har  i princip fått alla sina nervceller nu, de utvekclas främst mellan vecka 10 - 20. Detta är en extra känslig tid då risken för hjärnskador är stor. Barnet kan ändå inte överleva utanför mammas mage.

vikt.JPG langd.JPG

420 gram

24 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

 

Mamma:

För de flesta är det här en ganska bra tid. Magen syns väl med den är inte för stor. De flesta är mindre trötta och mår inte illa längre. Diverse krämpor som kan uppkomma i slutet av graviditeten har inte kommit ännu. Oron för missfall brukar ha avtagit väsentligt.

Många kvinnor undrar om motion är farligt under graviditeten. Motion är bra så länge som du motionerar under rimliga former. Ta det lugnt, du ska inte träna för ett triathlon. Eftersom dina ligament blir mjukare under graviditeten är risken för skador lite högre. Därför lämpar sig så kallad low-impact-motion som yoga, simning och promenader allra bäst.


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej! Härligt att du mår bra! :) Jag gillade oxå att vara gravid! Njut så mycket du kan!:p Ha det bäst! kram

2009-08-05 @ 10:55:18
URL: http://gabulfota.blogg.se/
Postat av: Malin Lj

Ja, det är helt underbart att vara gravid! Men på slutet vill man inget hellre än att få bli ogravid och ha bebisen vid sin sida istället... men njut!:) Kram

2009-08-05 @ 11:40:48
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Marlene

Ja det är underbart att veta att det är dags när som! :-) Kram

2009-08-06 @ 17:11:41
URL: http://marlenesliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh va kul! Grattis man känner sig så stolt när det syns :) Och det ska man vara! Själv har jag tröttnat på sommaren för i år, jag längtar så till hösten! Jag älskar hösten även om jag kommer längta till sommaren när hösten är slut haha! Jag hade nog njutit mer av sommaren nu med lite semester ngn annanstans än huvudstaden. Ha det så underbart på Åland! Kram

2009-08-06 @ 19:13:42
Postat av: Sandra

Glömde lämna avsändare ovan hehe :)

2009-08-06 @ 19:14:13
URL: http://alexxandria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0