Vecka 40 ( 39+0)


 

Du är på dag 273 av 280. (97,9%).
Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 0 fulla dagar (v39+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Du har 7 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Mina tankar: Nu är det nära, är trött, less och allmänt uttråkad, men samtidigt vill jag att vi ska gå över. Svårt att förlika sig med tanken att det troligtvis inte är bara en vecka kvar utan mest troligt mellan två och tre veckor kvar. 75% av bebisarna föds faktiskt efter BF. Här hemma är förberedelserna inför julen i full gång. Jag försöker baka och laga mat så vi ska ha lite förberett när Ärtan väl är hos oss. Vi köpte gran idag och jag hoppas att vi kan klä den kvällen innan julafton, det är den tradition jag är van vid hemifrån och så även M. Men vem vet, vi kanske ligger på förlossningen då. Vad som skulle kännas ännu jobbigare är om vi ligger inne över Kalle, vad är det för jul om man inte får se på Kalle och hans vänner? Blir svårt att reparera den skadan, även om jag kanske är lite väl gammal för att sörja ett missat Kalle så skulle det ändå svida i hjärtat. Fast i så fall så är det ju för att vi ska få en bebis, bättre julklapp kan vi knappast få :-)

Bebis: En genomsnittlig bebis är lite över 50 cm lång och väger strax under 3,5 kg när den föds, men det är också vanligt och helt normalt att bebisen väger allt mellan 2,5 och 4 kg.

fetal development at 39 weeksKroppen: Fostervattnet, som var klart från början, är nu mjölkaktigt från det som avsöndrats under graviditetens förlopp, bl a ovanhud som ger plats för den nya hud som växer underifrån.

På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Om du gått och oroat dig att detta kommer att hända dig, kan du med all sannolikhet sluta. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp (däremot kan du märka, att det läcker om du ligger ner). Det bästa är att du tar det lugnt om det sker – det kan ta timmar innan värkarna börjar – och ringer BVC eller din läkare. Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född, så du kanske får rådet att stanna hemma tills värkarna har satt igång, eller eventuellt igångsättning.

 


Kommentarer
Postat av: Kim

Vi klär den också den 23e! :) Vi får hoppas att bebisarna stannar till 2010 :p jag får ju se vad de säger imorgon vid vändnings försöket.

2009-12-16 @ 12:58:53
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Jennie

Haha , ja visst är han härlig .



Åh , jag vet hur det är . Men tro mig det kommer en liten plutt förr eller senare . Det bästa med allt är att hn inte kan stanna därinne för gott . Hihi . även om hn hade velat det . Tänka sig så varmt & gott det är ! :) Hihi ..



Javisst kan jag hjälpa dig , det gör jag så jättegärna ! Maila mig och tala om hur du vill ha det , kan kanske maila mitt infomail till dej så kan du svara på frågorna & skicka inloggningsuppgifter !



kramar i massor

2009-12-16 @ 13:24:33
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Kim

Okej, bara vagnen och babyskyddet får plats så är det ju lugnt! :) Och ni då med såklart. :p Men sen så har ni ju Vilde med. Du saknar honom va? Jag behöver kombi så jag kan köpa hundbur!

2009-12-16 @ 13:54:45
URL: http://kimlundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0