Vecka 20

Mina tankar:

Gud vad jag har längtat efter den här tidpunkten i graviditeten. Dels har halva tiden gått, det går att sätta tidsaspekt på hur lång väntan det är kvar. Och för att alla säger att det är nu graviditeten kommer övergå från ”kolla tjockisen” till ”åhh en gravid kvinna”. Jag mår bra i min graviditet, har lärt mig att hantera foglossningarna och har lärt mig mina begränsningar. Tyvär så börjar Karpal-tunnel syndromet bli värre och värre, minimal styrka i tummar och händer samt domningar på nätterna, men det är värt varenda krämpa :) Igår kände jag dessutom tre rejäla kickar på vänster sida av magen. Naveln står snart ut, några millimeter kvar sen är färdigknappen producerad :)

 

Fostret:

Bebisen är cirka 15 centimeter lång och väger strax under 250 gram.

fetal development at 19 weeksNu har bebisen börjat svälja fostervatten och njurarna producerar urin. Hår växer på huvudet. Mängden fostervatten är ungefär en halv liter.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Nu utvecklas sinnena fort. Nervcellerna för de olika sinnena – smak, lukt, hörsel, syn och beröring – utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av när existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser. Du som väntar en flicka kan tycka det är intressant att veta, att hon nu har ungefär sex mijoner ägg i sina äggstockar, vars antal kommer att ha sjunkit till cirka en miljon vid födseln.


Mamman:

Nu är du halvvägs! Toppen av livmodern når nu naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Nu har du säkert känt din bebis röra på sig. Ibland kan det hända så mycket därinne att det är svårt att sova. Din bebis kommer att vara mycket aktiv de kommande tio veckorna, tills det börjar bli för trångt i livmodern.

 


Kommentarer
Postat av: Nina

å va skönt att ni har sol. faktiskt så såg ja lite här då å då.. men det kommer i perioder.. får hoppas att det kommer mer!



förstår att du ska njuta av åland :D när åkte ni nu?



ja e trött här. så trött. sov hackigt hela natten. sånt som händer..

2009-07-29 @ 11:14:23
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: karolin

Jag pluggar till biomedicinsk analytiker och kommer ha 1½ år kvar när bebis kommer. Min pojkvän däremot har bara en termin kvar då så han sitter hemnma och skriver sin examensuppsats. Så han är den som komme rvara hemma mest faktsiskt.Jag går inte i skolan så fruktansvärt mycket så jag hoppas på att det funka att fortsätta:)



Grattis till halvtid:)

Kram

2009-07-29 @ 12:30:54
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Malin Lj

Grattis till halvvägs:) Trist att K-T syndromet är värre...fick ju mitt i vecka 32 så jag ska kanske inte gnälla...men på slutet är det drygt! Men förhoppningsvis försvinner det fort, är vad jag hoppas iaf.

Men nu vill jag snart se en bild på HELA dig:) Kommer knappt ihåg hur du ser ut och dessutom har jag sett att du fått långt hår:)

Kram

2009-07-29 @ 13:53:38
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Jennie

Javisst , jag tycker själv att det är så spännande . idag har vi varit på ikea en liten tripp sådär :)

2009-07-29 @ 16:55:51
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Sandra

Åh vad härligt! Här är bysten oftast inget problem haha, men magen har blivit stor nu syns verkligen att jag är gravid. Växer magen på hos dig också nu? När jag var i vecka 20 började den växa järnet :) Hoppas du har haft en underbar dag!Kram

2009-07-29 @ 21:34:35
URL: http://alexxandria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0