Den sorts katter jag gillar, lussekatter =)



Skrev jag tidigare att min rygg värkte? Då hade jag fel, NU värker ryggen :-( Efter en redig runda på Ica på jakt efter middagens ingredienser och sen tre timmars lussebulls/pepparkaks bak är inte min rygg ens värd att kallas funktionell. Konstigt för ryggen är inte den kroppsdel jag upplevt tagit stryk tidigare, men nu är det några kilo mage som ska bäras upp också. Sen tror jag att stelheten och mina framfogar förstör för ryggen, samt det faktum att det är i princip omöjligt att stå upp och baka just nu för magen är i vägen och mina korta armar når inte fram. Reslutatet blir en väldigt oergonomisk arbetsställning. Varför är inte kök designade för gravida? Köket är ändå ett gamalt påfund och för längesedan var det nog inte männen som lagade mat, bakade och diskade, hur höggravid kvinnan än var. Men som med mycket annat så är det männen som konstruerar och bygger kök, därav ingen hänsyn till den som faktiskt nyttjar det. Om jag nu får vara så cynisk, för en gångs skull menar jag ;-)

Nu blir det till att lägga sista pricken över i:t och invänta gästerna.

[lussekatt.jpg]


Måste bara tipsa om receptet jag bakat utifrån, helt suveränt goda lussekatter blev det. Taget från tasteline

50 gram
jäst, färsk
100 gram
smör, osaltat
5 dl
standardmjölk
250 gram
kesella, lätt
2 paket
saffran, (1 g till ett recept)
2 dl
strösocker
17 dl
vetemjöl
1,5 dl
russin


bakplåtspapper
0,5 tsk
salt
Pensling
2 st
ägg

Receptet ger ca 30 - 35 lussekatter

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran och russin (spara lite till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.

 


Trevlig kväll!


Kommentarer
Postat av: natasha

åh lussekatter! så gott.

2009-11-28 @ 18:10:19
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Linda & prinsen i magen

Jo det är en del som sagt att den börjar sjunka ner nu, skönt! Om inget annat känns det, känns som det är en melon mellan benen som ska trilla ut emellanåt haha !

Mm, fint med lussekatter, ska baka såna i dagarna bara för det :) Blev såå sugen ! Kram

2009-11-28 @ 22:05:50
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag vill också baka! Jag har vart på ica varenda dag hela veckan och köpt deras torra lussebullar.. Jag köpte även med mig lussbullar till förlossningen som jag tryckte i mig innan smärtan tog över min kropp. Amningen funkar utmärkt och även om jag vill pumpa och låta min kille vara vaken någon natt och ge henne på flaska, så vågar jag inte rikitgt för det sägs att de kan bli lite sämre på sugtekniken på bröstet då så jag väntar med det nu i början. Tror ändå jag skulle vakna och vilja ge henne den närhet hon får genom bröstet också.. Nu börjar det verlkligen närma sig.. 24 dagar kvar! Jag var nyss där.. Hur känns förvärkar egntligen? Kram på er

2009-11-29 @ 10:18:29
URL: http://alexxandria.blogg.se/
Postat av: Tova

MUMS vad härliga de ser ut på bilden!

Har lovat mig själv att inte äta nån lussekatt innan december... hehe... men idag är det ju första advent iaf, så kommer nog fuska lite :P



Men köpebullar är grymt trista, hembakt måste det vara ;)

2009-11-29 @ 14:59:48
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0