Öststats Sverige



Har precis kommit hem från min Vårdcentral efter att ha fått ett stycke svininfluensa vaccin. Tog tid att komma fram till sprutan, var där 16.55 ( vaccineringen började 17.00) och då var det redan typ 130 personer före mig i kön. Vid 18.25 fick jag sedan min spruta.

Måste säga att det var en konstig känsla som infann sig i min kropp när jag ställde mig utanför den betongbunker som är vår vårdcentral för att köa. Vill inte säga att det var en obehagskänsla men någonting var det som fick det hela att vara surrealistiskt på mer än ett vis. Inte nog med att det som sagt var in i en betongbunkers källare kön ledde, merparten var äldre, skröpliga människor som hasade sig fram i den mörka oktober eftermiddagen. Någon person med lite humor, eller kanske sinne för det hemtrevliga, hade ställt ut marshaller för att lysa vägen för kön. Att träden tappade sina sista löv och solen, som vägrat visa sig på hela dagen, sedan länge gått ner, var ytterligare faktorer som förstärkte känslan av domedag.
Tänk er en film om förintelsen där ansiktslösa människor köar för att dö, lite så kändes det, väldigt slutgiltigt., alla mot ett och samma mål. På något sätt är det som att resa tillbaka 50 eller kanske till och med 70 år och stå och vänta på sin lilla påse med ransonerade varor. 1 hg kaffe, en klick smör, 0,5 kilo saltatfläsk, 1 kopp salt och 1 kopp socker. Fast i det moderna Sverige kommer ransoneringen i sprutform.
Att vi som lever i Sverige är förskonade från krig och katastrof blir extra tydligt en sån här gång, för en 27 åring i Bosnien, Iran eller Jerusalem skulle detta vara vardagsmat, men för oss väcker det en känsla av förvirring att någonting stort är på väg att inträffa, vi kan få influensan eller vad värre är, vi kan få biverkningar av en vaccination.


Lite Ironi är alltid bra att ha med sig genom livet, kom ihåg det =)

Kommentarer
Postat av: natasha

ja jag tror inte man ska tänka nu så mycket om förlossningen förrens det är dags, men ja lite tankar droppar in då & då :). jag tror det kommer göra jävligt ont men att det kommer att vara en bra upplevelse. det är lätt värt det :). hoppas allt är bra med dig & magen!

2009-10-27 @ 19:21:26
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: natasha

ja jag är också lite skraj när man tänker på det. men hade heller aldrig gjort kejsarsnitt om jag inte var tvungen. kan man föda vaginalt så tycker jag att man ska göra de :). jo min lille sparka också för fullt innan :D men nu är han lugnare! kram

2009-10-27 @ 19:49:17
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Josefin "Förtjust"

Ha ha, vilken liknelse! Jag köade också för vaccinet utanför vårdcentralen igår. Skulle på middag kl 18 så jag ville vara i tid. Jag kom en timme och en kvar i förväg och var först i kön, men det blev lite kallt innan dom en timme senare öppnade dörrarna. Så idag gör jag sambon sällskap i sjuksängen. Nu är vi förkylda båda två! Ovisst om det var värt köandet, men nu är det gjort i alla fall.

Hoppas du mår bra efter sprutan. Själv har jag bara lite ömt i armen.

2009-10-28 @ 13:12:16
URL: http://josefinsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0