Gammal och skröplig eller bara gravid


Det är frågan, idag har det varit ett flertalet incidenter som fått mig att fundera på om det verkligen "bara" kan vara graviditeten som gör mig till den jag och min kropp är just nu eller om jag börjar bli gammal, flokig och skröplig.

1. Trappor
Det första är att jag inte kan gå i trappor längre. Hela min kropp säger ifrån. Inte nog med att anfåddheten tilltar för varje dag som går. Mitt bäcken säger ifrån med sådan kraft att varje trappsteg känns som tortyr. Detta resulterar i att jag åker hiss. Det gör gamfolk med...

2. Strumpor/skor
När jag ska sätta på mig strumpor eller skor så måste jag sitta ner, jag kan knappt i detta läge få på mig klädesplagget ifråga, om jag inte lägger upp ena foten över det andra knät. Då når jag, med nöd och näppe.

3. Grejer
Jag kan inte själv plocka upp saker från golvet, ur låga lådor/skåp utan måste be mina elever om hjälp. Är jag hemma får Älsklingen hjälpa mig. Samma sak om saker jag behöver finns för högt upp, är ganska kort i rocken, så kan jag knappt kliva upp på en stop och plocka ner det jag vill ha för jag tar mig varken upp eller ner på stolen.

4. Färdig!
När jag går på toaletten så börjar det blir svårt att nå med papperet. I och med att fogarna gör så ont och bebis ligger som h*n ligger så har min rörlighet framåt/bakåt och i sidled blivit helt kapad. Torka mig? Ropa färdig blir nog verklighet inom en snar framtid. Tips? Finns det särskilda armförlängare för gravida när vi sitter på toaletten månne?

5. Promenera
Ge mig en rollator och jag kommer hoppa, inombords, av lycka. Enda gången jag går obehindrat på asfalt/golv är när jag är på Ica och har en kundvagn att luta mig mot. Kontentan, jag kan inte gå, ens korta sträckor, utan en rollator.

6. Skärpt
Kan jag inte påstå att jag är. Idag kom jag på mig själv med att ha ställt in matberedaren i kylen. I morse hittade jag saltkaret på samma ställe och i lördags hittade jag grädden jag köpte i fredags i skafferiet. Har även förmågan att göra i ordning linsfacken, fylla dem med linsvätska och sedan gå och lägga mig UTAN att ta ut linserna.


Så min fråga är, är det verkligen graviditeten eller är jag berättigad till ett färdtjänstkort och  en rollator??


Kommentarer
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Hallå.

Jo tack, det känns bara bra här. Så stor skillnad poå att vänta en och två om jag säger så.

Sist var jag ju sjukskriven från v.11 och nu skulle jag lätt ha kunnat jobba tills dagen jag föder ;)

Haha. Skönt det =)

Hur mår du själv?

2009-09-29 @ 22:16:07
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: krillan

finns rullatorer på Rusta :p skämt å sido. lite roligt det där med linsorna. Får man skratta lite? Ps. ännu mer vimsig blir man när man ammar :p

2009-09-29 @ 22:46:47
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Tusen tack.

Aj då - det lät ju inge kul. Hum, ja som tur är har du "bara" 12 veckor kvar.

Håller tummarna för att det försvinner innan. Kram

2009-09-29 @ 22:54:14
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: Liw

Krillan: klart du får skratta, men betänk att när jag ammar då ska vi skriva Exjobb :P

kram kram

2009-09-29 @ 23:05:16
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja du, jag känner igen det mesta i det du skrev, så jag tror att det beror på graviditeten =)

Det är tufft i duschen också, när man måste sätta sig ner i badkaret för att nå och kunna tvåla in fötterna. Och dessutom är för tung för att orka resa sig upp sen! Man känner sig verkligen som en pensionär =)

Kram på dig!

2009-09-29 @ 23:32:57
URL: http://tassandra80.bloggagratis.se
Postat av: karolin

Haha gud vad jag känner igen mig! Min barnmorska har sagt att jag inte "får" köra kundvagn i affärerna för det förvärrar foglossningen. Jag får inte diska heller för då står man omedvetet och lutar åt ena hållet och det är inte heller bra för fogarna, samma sak med dammsugning. Klä på mig får jag bara göra om jag sitter ner, och jag KAN fresten inte stå upp och göra det längre heller för den delen för det gör ont. Att gå på promenad har jag gett upp för det klarar jag inte längre haha! Så ja, en rullator tack!

Kram

2009-09-30 @ 09:43:46
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Erika

ha ha ha..klockrent som om ja skulle ha skrivit de själv :-)

haft foglossning sen vecka 12 ja ungefär om inte tidigare, blir värre å värre för varje dag..små saker blir genast så stora..usch..men nu har vi inte långt kvar iaf ;-)

2009-10-02 @ 13:11:56
URL: http://trimi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0