Några funderingar kring rosa bloggar



Var in hos en kompis och läste ikapp lite grann. Hon skriver på ett ställe att det är så mycket hon skulle vilja skriva i sin blogg, om andra bloggare och hur korkade de är, gud vad jag känner igen mig. Hon skriver även att hon inte vågar/vill av rädsla för att göra läsare upprörda och arga. Det där reagerade jag på. Jag vet varför jag bloggar, vet ni varför ni bloggar, vad är själva syftet?
Jag började blogga för att ha ett ställe att samla mina preggofunderingar på, kunna dela med mig av hur graviditeten framskrider till vänner och familj som inte bor i vår direkta närhet. Det har utvecklats till att bli min virtuella dagbok, klotterplank och minnesbok över vad vi gör i vår vardag, både med bilder och med text. Att bloggandet skulle ta upp så mycket av min tid kunde jag inte drömma om, jag kunde heller inte drömma om att jag skulle ha över hundra läsare varje dag! Det är verkligen jätte kul, men varför?

Jag följer självklart andra bloggar också och tycker det är jätte spännande. Även om majoriteten för närvarande är bloggar skrivna av andra preggosar så blir det allt mellan himmel och jord, dock inte dessa rosa suktande modebloggar av plutmunnade 17 åriga blondiner. Åhh vad jag hatar dessa bloggar och framför allt, vad jag hatar bloggar med syftet att bara locka läsare, att göra bloggaren till kändis! Varför lägga ut sitt liv och sig själv till allmänn beskådan, vinklat och regisserat bara för att få så många läsare som möjligt? Varför låtsas att allt är suuper när det inte är det. Två sorters männiksor jag alltid har haft svårt för är de som försöker vara någon de egentligen inte är och de som inte vågar erkänna för sig själva eller sin omvärld att de mår dåligt ibland och att det är männskligt!

Sen finns det bloggar som verkligen är så sockersöta så jag bara vill spy när jag läser dem, och ändå gör jag det. Varför, vad är det hos en arbetslös 20+, i nyköpt villa och sockersöta små kattjävlar som lockar? Att pesonerna i fråga dessutom är arbetslösa och lever på sina män gör det hela ännu värre! Så nu börjar jag ogilla mig själv också som stödjer dessa, i mina ögon, helt menlösa bloggar.

Gud vad jag önskade att rosa bloggdesign kunde förbjudas, det är inflation i den färgen och ibland vänder jag i "dörren" bara för att bloggen är rosa... Visst är jag full av fördomar? Japp, och jag bjuder på det idag =) 

Just ja, vad är syftet med att blogga. Med början ville jag säga att jag hoppas verkligen att ni bloggar för er egen skull och inte för läsarna, om ni nu vill ha många läsare så var er själva! Jag läser då mycket hellre om "mediokra Lisa" än "suergulliga Ester", ja ni förstår skillnaden va ;) Skriv vad fan du vill, när du vill och hur ofta du vill, men gör det för din egen skull och inte för andras!  Som nu, hur många har inte jag gjort/kunnat göra upprörda med det här inlägget, men jag behövde skriva av mig annars blir det ångmaskin ur mina öron..

Tur jag vet vilka bloggar jag gillar och uppenbarligen gör jag nått rätt som ändå får behålla några av er, hoppas inte ni tar åt er alltför mycket, åsikter är till för att ventileras och det här är faktiskt mitt ställe i cyberrymden där jag kan göra just detta!

Blogga lugnt!

Förtydligande: Med rosa bloggar menar jag inte färgen, det är mer en metafor för de rosa personerna bakom bloggarna. Kattjävlar är mest för att grannens katt ( jävel) envisas med att smita in i vår lägenhet hela tiden, både jag och sambon är allergiska :( Vill inte ens veta hur det kommer bli när vi ska ha en sovande Ärta i en barnvagn på vår uteplats, funderar på att köpa en luftpistol, men det kanske är lite väl... Ska nog bli grannen som skriver alla arga lappar istället :D

Kommentarer
Postat av: linda

Haha kan inte annat än att hålla med, vissa bloggar är för sorgliga att läsa, speciellt de om alla små bimbos du skrev om. Nej tacka vet jag gravid bloggar det är såå mysigt att läsa och skoj att se andras utvecklig av graviditeten :D

Till något annat nu, svaret på din fråga :) Vi tänkte faktiskt först att vi inte skulle ta reda på könet, min sambo var helt emot det men jag fick han att ångra sig :P Och jag tror faktiskt det är en pojke vi ska ha medans han tror att det är en tjej! Han är övertygad :) Så får se :)

2009-09-20 @ 16:27:07
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Joakim

Awesome blogg! :-)

2009-09-20 @ 16:29:34
URL: http://joakimscene.blogg.se/
Postat av: R E B E C C A

Jag bloggar för jag tycker det är kul, och att jag lever ett sådant speciellt liv. Så jag vill gärna dela med mig av min vardag, och det är ju bara kul om man får lite fler besökare / kommentarer! :D

2009-09-20 @ 17:28:34
URL: http://satiine.blogg.se/
Postat av: malin

känner mig träffad... aj. ;)



Båda min bloggar är rosa bara för jag tycker om färgen!



Love you!

2009-09-20 @ 17:33:26
URL: http://maoke.blogg.se/
Postat av: karolin

hehe jag förstår precis vad du menar med de rosa bloggarna! Dock tänker jag inte så mycket på färgen mer än att det är jäkligt vanligt med rosa, utan mest på personen som skriver bloggen. Om hon/han också verkar "rosa" då sticker jag direkt. Samma sak gäller när någon säger "jag är stolt svensk" och "vi svenskar äger sverige" men "jag är inte rasist" och snackar om sin syn på invandrare. Det är så respektlöst tycker jag.



Jag började blogga för att jag läste så många bloggar som då råkade vara mamablloggar. Mammorna ville ju såklart veta vem jag var så istället för att skriva det varje gång så startade jag bloggen. Sen har det bvara utvecvklats till det där beroendet man hör om så ofta :P Däremot skulle jag inte låtsas vara någon jag inte är eller skriva för att jag känner att jag MÅSTE!

Kram

2009-09-20 @ 17:38:51
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Mindy

Denna kväll blir massa mys med min kära.Ska snart äta lita middag..Ha en skön & mysig kväll.kram

2009-09-20 @ 17:55:18
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Jennie

nej det är inte bara du , :) du kan inte ana vad folk har smsbombat mig idag . haha ..



Ja , vi har haft en väldigt bra dag , god mat och god efterrätt :) mumsi mumsi .



Inga barn födda ännu , och inte blev det massa lek heller . men jag har bakat som en tok idag & nu har vi precis kommit in efter en runda med gere , men inget tycks hjälpa . haha . den har en egen liten vilja den lill*



vad har du gjort idag ? :)

2009-09-20 @ 18:58:30
URL: http://vantabebis.blogdpot.com
Postat av: Ros-Marie

hej!

Vilket flyt du har med arbete,grattis! Vad gäller katten så försök att prata med kattägarna om eran allergi och hur katten går in i er bostad. Ni kanske får blockera eran uteplats så den inte kommer in.

Det finns säkert tips på nätet hur man kan hålla katter borta. Jag kan bara hålla med att det är ett otyg, när man inte själv får välja "husdjur".

Kramar från Åland

2009-09-20 @ 18:58:32
Postat av: gabriella

Hallå i stugan!

Jag började blogga mest på skoj! för jag gillar ju att vara inne å läsa andras bloggar! å just för att skriva av mig om jag skulle behöva det!

Hoppas du har en bra kväll med magen! =0) å ta det lungt med kalle =0) (s...kaviar ;0)....) hihi!

Kram! kram!

2009-09-20 @ 19:18:56
URL: http://lillkakan.blogg.se/
Postat av: Jennie

åh , låter ju hur mysigt som helst . själv sitter jag här och fjantar mig litegrann , hade en förvärk 19:02 tänkte jag skulle kolla om det var jättelångt mellanrum , men är uppe i över 20 minuter , så det kanske inte kommer fler ännu ,. haha :) visst är jag löjlig ! ;) hih .



det hade varit roligt om det hade kommit en liten bebis idag ! :)

typiskt mej som är lite av en perfektionist ! :D

2009-09-20 @ 19:25:16
URL: http://vantabebis.blogdpot.com
Postat av: Ida

Haha håller helt o. hållet med dej ang de rosa bloggarna. Ett stort plus får du för du skriver så otroligt roande =D



Hoppas allt är bra! Jag har semestrat lite från bloggen denna helg men nu är jag tillbaka :)

Nu ska d ätas chokladbollar i soffan mums

Kram o. ha en mysig kväll vännen

2009-09-20 @ 19:56:47
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: malin

Kände mig mest träffad på det övre stycket... om folket.



Helt lätt va det inte men inte svårt heller...;)



Oj jag vet inte. Inte dom närmaste månaderna... David måste ha ett jobb först...



Kram!

2009-09-20 @ 20:03:31
URL: http://maoke.blogg.se/
Postat av: Helena

Det värsta är att sk "kändisbloggare" tömmer ut ALLT i sina rätt menlösa liv (som oftast handlar om shopping och överdriven konsumtion) Sådana människor kommer förmodligen att sitta som ensamma, tomma och ångestfyllda vrak om några år. Sådana människor är varken intressanta eller spännande (för andra än dem själva)

Det är hemskt att jag känner som jag gör... men det enda jag kan känna är nåt som liknar förakt. Man ska blogga om saker som berör en och förhoppningsvis andra. Det är numera rätt få bloggar jag läser men de jag läser är ju de man är intresserad av. Oftast för att man känner personen i fråga och vill veta hur de har de osv :-)

2009-09-20 @ 20:22:16
URL: http://http://blogg.vk.se/e-lack/
Postat av: L*

Det är så snart tiden går snabbt! För mig är det typ ett halvår kvar, men jag står ut! Det är lite mysigt att vara gravid också, magen är det bästa hehe:)

2009-09-20 @ 20:30:53
URL: http://diiorkiss.blogg.se/
Postat av: karolin

hehe ja, jag förstod att du menade det. Och de flesta som är totalt körda i huvudet har rosa bloggar, medan en rosa blogg kan ha en vettig ägare :D Äh nu krånglar jag till det, jag vet vad du ville få fram iallafall:P



Iallafall! Man ska vara sig själv annars är det inget kul!

Kram

2009-09-20 @ 20:53:54
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Ros-Marie

Grannens katt"

Tag kontakt med störnngsjouren eller fastighetsbolaget så slipper ni konflikt med grannarna. Det är bästa lösningen. Katter gör också sina behov i barnens sandlådor...

Sov så gott!

2009-09-20 @ 21:20:39
Postat av: Emma

jag vet varför jag bloggar. Jag bloggar för att kunna släppa ut mina tankar ner på bloggen istället för ett tråkigt papper, och jag tycker det blir roligare att skriva i bloggen då man får lite kommentarer och kan följa andras bloggar. Oftast brukar man följa bloggar som är lite likt sin egens, tycker jag. Sen vill jag kunna gå tillbaka och se hur min graviditet var, eller vad jag gjorde förra julen, eller va om hände i somras, de är som en dagbok fast roligare:)

2009-09-20 @ 21:23:56
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Liw

Jo mamma jag vet att vart jag ska vända mig!

Men jag tycker att katter ska förbjudas i lägenhetsområden, det är äckligt!



Men jag ska ringa imorgon, det sitter ju redan en massa lappar uppsatta från hyresvärden i trapphuset men de verkar inte göra särskilt mycket skillnad. :(



Kram kram

2009-09-20 @ 22:06:26
URL: http://preggomonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0