Vecka 28, tre månader kvar!!

Vecka 28

Du är på dag 189 av 280. (67,9%).
Du är i vecka 28.
Du har gått 27 fulla veckor och 0 fulla dagar (v27+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Du har 91 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Mina känslor: Jag vet ganska exakt vad vi gjorde för tre månader sedan, det var midsommar och vi var i Härnebo eller på väg till Mora. Magen var i princip obefintlig och vi hade precis börjat berätta för vår omgivning om graviditeten. Vi tyckte det var så enormt att om ett halvår har vi en bebis. Nu är det det omvända, det har gått ett halvår av graviditeten och vi har tre månader kvar. Hur ska vi hinna med allt?

Ärtan är mycket aktivare nu än tidigare, sparkarna är tydligare och gör än mer ont. M behöver inte längre ha handen precis där Ärtan sparkar utan kan ha den vart som på magen och han känner ändå hur det rör sig där inne. Jag kan känna konturerna av ryggen och hur/vart Ärtan ligger, så häftigt. Har även börjat få lätta sammandragningar när jag är fysiskt trött, inte så det gör ont men det är inte behagligt. Just nu kissar jag mellan fyra och åtta gånger / natt och har problem att vända mig utan hjälp, som vanligt :S Andningen är en annan sak som verkligen har börjat försämras, rörelseförmågan lika så.

 

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 37 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och de närmsta två veckorna sker en stor vikttillväxt.Barnets hjärna har börjat få de karakteristiska vecken och forskning visar på att det är nu hjärnan blir aktiv, men har den lill* börjat drömma, det är frågan. Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.


Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig.

En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska. Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.
Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd om du inte redan är det.


Kommentarer
Postat av: Tella

Oj, vecka 28 redan. härligt. kanske det blir en nyårsbebbe då? :)

2009-09-23 @ 16:38:28
Postat av: Jennie

Ja , en riktigt mupp verkar det till & vara . Haha .



Jo det kom idag & jag har precis varit och hämtat det , men inte alls sugen på att pyssla just nu. Fick huvudvärk och det är kass stämning här så jag vet inte riktigt .Tror jag går in & vilar mig i sängen en stund , med min bok .



Kramar

2009-09-23 @ 17:03:31
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Fru Evelina

tiden går verkligen FORT!!

tänk vad vi kommer sakna magen och allt vad det innebär när vi har bebisarna hos oss ändå ;-)



kram

2009-09-23 @ 19:13:17
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Jennie

jag tror att vi båda är väldigt väldigt less på att längta & vänta så mycket . Vi vill att det händer ngt NU , eller om ungefär en timme efter idol :)



kramar

2009-09-23 @ 19:45:39
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Ida

Tiden bara rinner iväg =)Förstår att ni känner er stressade, tror d är oundvikligt. Jag kommer få lite smått panik när d närmar sej..

Hoppas din dag har varit bra o. att du får sova gott sen! Jag är trött o. ska lägga mej i soffan med te muggen nu.

Kramar

2009-09-23 @ 19:51:12
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: Emelie

Tiden går bara fortare och fortare framtills vecka 36, sen slutar den gå helt ;-)

stackarn, måste du kissa så ofta!?

Jag har klarat mig väldigt bra denna gången måste jag säga!

2009-09-23 @ 20:24:38
URL: http://fambabunovic.blogg.se/
Postat av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Jisses vad fort det går för dig (även om du kanske inte alltid tycker detsamma)! ;)

2009-09-23 @ 20:26:42
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: Therese - Mamma till Alfred och ängeln Lucas

Grattis till vecka 28 =)



Tipsar om min tävling som avgörs på fredag :)



http://tostberg.blogg.se/2009/september/godmorgon-ljuvliga-fredag.html#comment



Ha en trevlig kväll /Therese

2009-09-23 @ 20:28:22
URL: http://tostberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0