Mait Alva



Det är flera stycken som har undrat kring namnen så jag tänkte ge en lite bakgrund till hur och varför vi valt dessa namn åt vår dotter.


Mait är ett äldre svenskt namn som har funnits med i namndiskussionerna i princip sedan vi fick reda på att det bodde en ärta i min mage. Anledningen till att namnet ens kom på tal är att Magnus farmor hette just Mait. Jag har en förkärlek för de äldre svenska förnamnen och Mait är verkligen både gammalt och ovanligt. Att det sedan skulle bli tilltalsnamn är något som vuxit fram och helt säkra var vi inte innan vi fick träffa vårt lilla underverk.

Mait är en svensk dialektalform av Margit som i sin tur är en fornnordisk form av Margareta. Margareta är av grekiskt och persiskt ursprung och betyder pärla.


Namnsdag: Ingen officiell i kalendern men den 20 juli enligt oberoende källor.


Alva
är ett fornnordiskt namn. Namnet har alltid varit ett av mina favorit namn och ajg har länge sagt att om jag får en dotter ska hon heta Alva. Anledningen är att min mormor heter Alva  och både jag och min mor bär Alva som mellannamn, det är alltså även ett släktnamn. Tyvärr så har det skett en viss inflation  i hur vanligt namnet är så vi valde tidigt att behålla namnet enbart som mellannamn.

Som nordiskt kvinnonamn kommer det från Alf som betyder "alv". Det har även betydelsen "Alv-armé". I de flesta andra länder, särskilt de latinamerikanska och arabisk-talande, är namnet unisex och stammar från latin eller hebreiska, namnet betyder då "vit/ljus" alternativt "ljushyad" och "upphöjd/uppsatt". På spanska likställs namnet med Alba och betyder då morgonens första strålar/soluppgång.
Jag har alltid fått höra att det betyder gryning/soluppgång, så för mig är den spanska tolkningen den korrekta =)

Namnsdag: 3 juni

Angående uttalet på Mait så tänk er att ni ska säga Maj med ett T på slutet fast med ett lite hårdare, mer i likt j. Alltså som det stavas ;-)

Kommentarer
Postat av: Tova

Tycker det är underbara namn! Har också en förkärlek för gammeldags svenska namn, tyvärr känns det som ALLA har det nuförtiden så många av de vi funderat på är redan "upptagna" av bekanta, haha.

Men tror nog vi har ett på G till lillgrabben ändå, hoppas det passar när vi får se honom bara ;)

2010-01-10 @ 01:18:40
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Kakkakaffe-Eva

Tack. Trevligt. Intressant.

2010-01-10 @ 06:59:35
URL: http://kakkakaffe.com
Postat av: Linda

Hihi, ja jag är hyfsat less här men å andra sidan är jag mega förkyld så lika bra han inte kommer idag iaf :)

2010-01-10 @ 10:38:42
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min bogg handlar mycket av 50 60 70 och 80 talet. Ta en titt =)

2010-01-10 @ 11:48:03
URL: http://esks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0