Mait fyra veckor


Tiden går fort, för fyra veckor sedan hade jag precis ringt M som var hemma och "sov". Efter samtalet ställde han sig i duschen och for sen iväg till BB för att mysa med oss. Jag hade sovit en halvtimme på morgon kvisten och innan samtalet med M hade vi precis varit på läkarundersökningen. Allt okej, jag hoppades dock på att få åka hem men läkaren hörde ett lätt blåsljud på Maits hjärta så vi fick lov att stanna en natt till. Vi var dock inte oroliga för jag visste att 90 % av alla blåsljud hos nyfödda växer ihop de första tre dygnen. På Mait var det borta dagen efter.

Jag minns hur overkligt allt kändes och var. Vi föräldrar, skulle de verkligen släppa i väg oss med ett barn, var de helt galna? Jag hade inte fattat att vi överlevt en förlossning, det har jag fortfarande inte därav dröjsmålet med förlossningsberättelsen, och var nog ganska virrig. Jag grät, log, pratade i telefon, mös med Mait och pussade på M om vart annat. Någonstans hade jag fått för mig att Mait bara var på låns och än idag kan jag vakna och tro att de kommer och hämtar henne när jag hör ljud jag inte känner igen. Känslan av att fått Mait till låns förstärktes av BB- kärringen som var helt rabiat, fy för henne, hon borde inte jobba på BB eller med människor över huvud taget, tråkigt men sant.

Nä tiden går fort och det är lite läskigt hur fort de små liven växer. Nu har i och för sig inte Mait växt så mycket när man pratar om vikt och längd, men hon har växt i sin fysiska kapacitet något enormt. Hon fäster blicken och följer föremål utan problem. Hon är vaken väldigt långa perioder och jollrar, viftar och tittar på vad som händer runt omkring henne. Hon har vänt sig från rygg till mage en gång och är på god väg att göra det igen, det är sista lilla biten kvar sen är hon över. När vi låter Mait ligga på mage så lyfter hon sen två veckor tillbaka på huvudet och vänder det, gör frånskjut med benen och försöker åla sig fram, hon måste dock bli lite starkare. Vår duktiga lilla tjej!


Idag har hon dock en riktigt dålig dag, hon är inne i en period då hon äter konstant för att få min mjölkproduktion att öka så hon spyr väldigt mycket och byta kläder stup i  kvarten är inte roligt. Att pappa sen bara försvann efter den mysiga stunden i soffan i morse för att gå på seminarium gjorde inte saken bättre.

Kommentarer
Postat av: Linda & lille Leon !

Tack så mkt :) Håller med helt om "amningshjärna" haha. Känns som jag inte gör något annat än att ammar, speciellt om nätterna, Leon är verkligen en natt bebis med och vägrar sova om nätterna så man är ju lite off i skallen :)

Söt hon är, din lilla tjej :P

Kraam

2010-01-25 @ 15:53:18
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Sara med Tyra & Noah

Tänk att lilla skruttan redan är fyra veckor!



Känner sååå väl ihåg den där känslan av att bara ha fått bäbisen till låns. Kändes så jättelång tid efter att vi kommit hem med Tyra. Den här gången kändes det dock som att Noah faktiskt var vår på en gång, men det är väl för att man VET att man faktiskt kan ta hand om en bäbis ;) Första gången är man ju lite clueless, haha

2010-01-25 @ 19:34:59
URL: http://viktigamammansvardag.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0