Misströstan



Skit också, det här skulle ju vara en glad dag, Mait blir en månad och är så fin. Åker iväg till BVC för den veckovisa kontrollen och då kommer smolket i vår annars så klara bägare. Hon ökar för lite i vikt säger BVC Stina. Enbart 34 gram på  en vecka. Det glädjande är att hon då växer på längden ( 1,5 cm) och nu är 56,5 cm lång, huvudomfånget ökar också som det ska, men varför inte vikten? Hon äter som hon ska, sover bra och är pigg och alert när hon är vaken. Hon fixerar blicken och följer utan problem saker med blicken, hon fyrade till och med av ett smajl mot Stina, lillskruttan! =) Men återigen varför ökar hon inte? Josse, om du läser ge mig ett svar! Josse har blivit lite av min amning/bebis guru :-) Har för mig att någon sagt eller att jag läst att barn som helammas ibland kan stanna upp  i vikt för att sedan öka mycket till nästa gång, kan det stämma?
Stina försökte lugna oss och gav oss en ny tid för vägning på måndag. Både jag och Magnus tycker det är konstigt för hon både känns tyngre och fylligare, när hon växer så bra kan det väl inte vara så stor fara.. Åhh denna viktnojja!

Men glädjen över att Mait är en pigg och alert tjej som pratar och skrattar redan när hon är en månad är ändå större än oron. Nä nu blir det ärtsoppa och pannkakor för att fira, sen ska jag och Mait jobba första passet på ungdomsgården, önska oss lycka till =)

Kommentarer
Postat av: Linda & lille Leon !

Hum, tror det kan ligga något i det du säger att dom kan stanna upp lite i vikt när man hel ammar.

Leon hade inte gått upp så mkt nu på kontrollen i måndags, förvisso lite mer än din men inte som i början då han gick upp 360gram på 4dagar, nu var det bara 70 gram på en vecka så kan vara så.

Hört det någonstans innan att det inte är någon fara utan dom växer periodvis.

Men jag håller tummarna för er och förstår din oro !

Kraam

2010-01-28 @ 20:06:05
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Josefine (amningsguru)

Jag har minsann några lugnande ord på lager! Tänk dig en blöja fylld med kiss och en präktig bajs. Vad väger inte den? Om lillskruttan råkar kissa eller bajsa just innan vägning, eller om hon äter ångt innan eller kort inpå vägningen, kan det skilja väldigt mycket från gång till gång.



Så länge hon växer på längden är det knappast något att oroa sig för, för hon växer ju, eller hur? Tillväxttakten kan variera och nästa vecka kanske hon har gått upp tio gånger så mycket. Fortsätt amma så snart hon visar tecken på att vilja det (fingrarna i munnen, vrider huvudet från sida till sida, gapar och smackar, t.ex.), tycker du att det går lång tid mellan amningarna går det alltid att försöka amma även om hon inte verkar hungrig direkt.

2010-01-29 @ 08:57:18
Postat av: Linda

Åh jag vet precis den där känslan man får som förälder när ens lilla bebis inte vill gå upp i vikt. Lillebror växer ju som det knakar men storebror hade en viktkurva som störtdök ända tills han var runt året men det jag lärde mig av det är att det inte är någon större fara med det ändå! Ingen frisk bebis svälter och så länge hon är pigg och alert så ska man inte orora sig =) BVC är duktiga på att oroa upp en så ta deras vikttjat med en nypa salt så ska du se att allt löser sig!

2010-01-30 @ 12:00:04
URL: http://livetalalinda.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh jag vet hur du känner det med viktkurvan, Stella hade inte gått upp som hon skulle heller. Vilket kan bero på att mina bröstvårtor aldrig läker så jag spänner mig då hon äter från den ena sidan. Då skulle jag ge henne mat en gång i timmen, stackarn har ju haft sån magknip så igår fick det gå två timmar mellan amningarna och helt plötsligt har jag fått tillbaka min nöjda bebis. Ska väga på torsdag igen så jag hoppas hon gått upp mer än sist, men usch vad orolig jag blev då hon började prata om för lite vikt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0