Vad är fel?



Gud vad jag har "felsökt" den sista timmen i mitt minne, har jag ätit något som Mait kunnat reagera på? Är det "bara" finnar eller hormoner osv. Nu har jag insett att det ökade antal utslag vi sett under kvällen beror på att hon har legat lite för varmt i vagnen när vi var ute och gick tidigare ikväll. Men innan jag insåg vad felet var hann jag ransaka mitt leverne väldigt noggrant.

Tills kom jag över de här två informations texterna hos trygghansa:

Värmeutslag

Små barn kan få utslag för att de är varma och svettiga. Utslagen kommer framför allt på bröstet, halsen och under armarna.

De uppstår antingen som små ljusröda fläckar med en liten gulvit knopp i mitten eller som större, röda partier.

Värmeutslagen kräver ingen behandling. De är helt ofarliga och försvinner lika snabbt som de kommer.

Babyfinnar - Hormonprickar

Hormonprickar eller babyfinnar som det brukar kallas, brukar vara som värst vid 4 veckors ålder för att sedan avklinga. Babyfinnar är ofarligt och innebär vanligtvis inga besvär för barnet.

Möjligen orsakas utslagen av att barnet får i sig olika ämnen, till exempel hormoner från mamman via bröstmjölken

Utslaget kan möjligen förvärras om mamman äter mycket av sådan mat som ger finnar tex. stark ost, choklad, nötter och citrusfrukter. Ibland kan detta vara det första tecknet på ett tidigt debuterande eksem och därför ska dessa utslag, om de inte försvinner snabbt, visas upp på BVC.

Ofta är huden på kinderna torr, då är det bra att smörja med en oparfymerad mjukgörande kräm t ex. Locobase Repair. Om utslaget sprider sig över kroppen eller blir som ett torrt, rött eksem på hela kinderna bör du tala med BVC, eventuellt behövs då mild kortisonkräm 1% att smörja med.




Kolla in tjejen bild ett är tagen en halvtimme före bild två, det syns ganska väl att när hon svalnat litegrann så försvann de röda blemorna nästan helt =) Hon har fortfarande kvar sina små hormonplitor, men enligt texten så eskalerar det kring fyra veckors ålder och det är ju just vad Mait är nu. Förhoppningsvis är det värme och hormoner det beror på, för det har verkligen tilltagit i omfattning de senaste dagarna och jag kan inte se någon anledning i min kosthållning. Blir så jobbigt att felsöka när jag inte har den minsta aning om orsaken

I mitt sökande på bra information hittade jag även jätte bra spädbarnsinfo på sjukvårdsrådgivningen, väl värt att läsa då det berör ganska brett kring spädbarn, deras hälsa och hur de utvecklas.

Kommentarer
Postat av: Nina

läskigt då det bara dyker upp sådär. man blir ju så osäker på vad det kan vara..

2010-01-26 @ 23:31:21
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Catarina

Alva blev också jätteprickig. BVC sa att hormonprickarna mognar när de är varma. Tur att de försvann på nån vecka. Nu börjar hon vara så där mysig bebismjuk igen :)

2010-01-27 @ 09:59:43
URL: http://lillawestin.blogspot.com
Postat av: gabriella

Hormonplitor sa de åt mig! när algot fick sådanna!! på bvc...

Hoppas du får en fin fin dag idag med lilla Mait! =0)

Kram

2010-01-27 @ 10:19:54
URL: http://lillkakan.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch, inte roligt när det händer. Som förälder står man ju helt lamslagen och vet inte vad man ska göra! Som tur är vart det inte värre iaf =)

2010-01-28 @ 16:41:26
URL: http://livetalalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0