Oj vecka 34 ( 33 + 3 )

Vecka 34
Du är på dag 235 av 280. (83,9%).
Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 3 fulla dagar (v33+3).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Du har 46 dagar kvar till beräknad förlossning.


Mina tankar

Det går så fort just nu att jag till och med glömmer att vi byter vecka :-) I och med de regelbundna och täta förvärkar jag känt av ett flertal tillfällen redan så blir förlossningen allt mer verklig och lätt att föreställa sig inom en snar framtid. Hemma börjar vi komma i ordning, i helgen är vi och hämtar hem det sista som var kvar i Hälsingland så när vi kommer hem är det bara att montera ihop spjälsängen och klura ut hur vi lättast löser förvaringen i badrummet kring skötbord och sådant. Har fortfarande inte tvättat Ärtans kläder, men ska ta tag i det i veckan också, ska bli kul att lägga in dem i byrån och dona klart allt, vi vet ju aldrig, det kan alltid bli ett november barn också =) Har ingen mjölk än, kan klämma ut någon enstaka droppe, kände mig lite besviken först men sen har jag insett att det är ganska skönt att slippa läckande bröst innan förlossningen, får nog nog av det när det väl börjar ammas =) Har även införskaffat en bröstpump så nu är vi fit for fight. En sån där ”polisradio” för att höra bebis när den sover, behöver man det??



Bebis
I vecka 34 är medel kroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gram. Huvudets omkrets är 32 cm. Barnets hud blir mer rosafärgad. Om det är en pojke så har testiklarna vandrat ner i pungen. Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som barnet får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft.

Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen s.k. sätesbjudning/fotbjudning. Då är det möjligt att en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka 37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under övervakning av mor och barn. Är det tvillingar som ni väntar kanske bara ett av barnen lägger sig med huvudet mot bäckenöppningen, medan syskonet lägger sig intill.



Mamman

Bröstvårtorna blir större och brösten tyngre. Kolostrum, eller råmjölk, kan läcka ur dina bröst fast ditt barn ännu inte är fött. Det är kanske dags att köpa en stödjande amningsbehå. Kanske märker du att dina ringar börjar klämma åt om fingrarna, eller att händer och fötter är svullna. Det beror på att vätska samlas i kroppen.Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. Sex behöver inte alltid innebära samlag, graviditeten är ett utmärkt tillfälle att utforska andra former av njutning. Du kan ha stort behov av att bli hållen i en öm och trygg kroppskontakt.


Kommentarer
Postat av: karolin

En sån där polisradio behövs nog inte direkt, men det beror ju på hur man bor. Har man två våningar kan det ju vara smidigt att inte behöva springa i trappor och grejjer stup i kvarten. Men som vi bor, i en väldigt öppen trea, så behövs det inte.



Jag har också tänkt på det där med bröstmjölken. Jag har läckt en gång men det var inte ens likt mjölk, det var mer som vatten. men jag tror som du att man nog får nog av läckaget sen efter förlossningen så jag är glad att jag slipper nu :P

kramar

2009-11-07 @ 19:09:11
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Malin Lj - Mamma till Walter!

Jag gick också och väntade på att brösten skulle komma igång under graviditeten...men njut så länge de inte läcker och håller på! För det kommer komma igång, jag LOVAR!!:) Kram

2009-11-07 @ 20:06:28
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Ida

Tänk att ni snart ska bli föräldrar =) Underbart!

2009-11-08 @ 13:06:51
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: Therese - Mamma till Alfred och ängeln Lucas

Intressant, jag födde i v.34+1 och min kille var 46 cm och 2382 gram. En riktig medelmåtta ;)



Grattis till graviditeten =)

2009-11-08 @ 22:20:15
URL: http://tostberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0