Guld och gröna skogar

Är det faktiskt inte alla dagar

I tidningen jag köpte idag ( Mama- gravidbibel ) var det en artikel kring graviditets depression och att det absolut INTE är självklart att alla mår bra när de är gravida.


Tycker det är jätte bra att ämnet faktiskt tas upp och behandlas. I och med att jag själv trodde att jag var ensam om att känna så här innan jag fick det stöd NI gav mig här, vet jag att det är lätt att känna sig ensam i världen i just den här frågan. Alla och allt som det skrivs om ger en känslan av att ingen mer än jag känner så här, men så är det inte! Vi är ganska många som inte mår hundra hela graviditeten och det är viktigt att man, när man blir gravid, är medveten om att det är okej att må dåligt som gravid. Om det är för att kroppen förändras, hormonerna spökar eller det känns nattsvart ekonomiskt spelar ingen roll, det är aldrig fel att må dåligt! Klarar inte personer i ens omgivning av att man är ärlig och säger " idag är ingen bra dag jag känner mig...." då är de de som har "fel".

Det som hjälper mig enormt mycket, förutom att skriva av mig här, är att påminna mig själv om att det är en övergående period. 9 månader går fort, och sen har jag ett helt liv med min guldklimp! Och så fort jag tänker på vad det är som kommer av mina uppoffringar så känns det lätt som en plätt. Sen går det inte att förbise M´s inverkan, utan honom  vet jag inte vad jag skulle göra. Han lyssnar på mig när jag mår dåligt, lugnar mig när jag är arg och tröstar mig när jag är ledsen. Love you!

Det som verkar vara det största problemet är att det verkar glömas bort att alla är individer och upplever händelser och skeenden olika. Våga vara ledsen, arg och våga berätta för dem som står dig nära, det blir så mycket lättare då.

Nä nu blir det lite hjärn tömmning, True blood på svt1 :) We like!

Kommentarer
Postat av: Malin Lj - Mamma till Walter!

Man ska verkligen inte skämmas över sina känslor med mera...prata om allt är ändå det bästa om man klarar av det.



Walter hälsar och tackar:) Kram

2009-09-09 @ 22:53:39
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0