Småbarnsförälder delux


Idag har vi, för en av de första gångerna på dessa ( imorgon) 11 veckor, fått prova på delux varianten av livet som småbarnsförälder. Inte lyx delux utan det stora lasset delux. Maitan vaknade och var glad och pigg. Hon käkade och sen for pappa och Mona söderöver. Sedan började det. Innan vi hunnit oss ut, två timmar senare, hade Maitan dreglat/kräkts ner 3 bodysar. När vi väl var ute skötte hon sig snyggt och sov nästan hela tiden. Hemma igen satte det igång igen, och hon var mer krävande än vanligt. Inget dög och vi skulle bära runt henne. Efter några timmar hemma i värmen tog vi oss ut på långpromenad vilket är lika med sömn för lillan. Funkade kanon men sen när vi kom hem tjafsade hon vid bröstet och ville inte alls bli trött. Hon somnade inte innan åtta vilket för oss är jätte sent. Nu sover hon dock fint, men det här nattandet och klädbytandet är vi inte vana vid. Hon vill helst inte ligga ner heller utan det bästa är att bli omkring buren för att få möjlighet att studera nya saker.

Jag har nu kollat i min nya husbibel, boken Växa och upptäcka världen av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij. Boken handlar om barnets utveckling det första levnads året. De beskriver hur barn går igenom olika faser och varje fas börjar med en orolig tid som kan innebära sämre aptit, klängighet, blyghet inför främmande människor och mycket gråt bland annat. Detta beror på att barnet känner på sig och upplever att de ställs inför nya saker i sin omgivning, de lär sig att hantera nya aspekt av omgivningen. Efter denna fas börjar det märkas att barnet lärt sig nya saker och färdigheter. Mait blir 12 veckor på onsdag och mellan 11 och 12 veckor så kommer alla bebisar in i det tredje utvecklingssprånget ( räkna veckorna från BF, inte födsel, så enligt BF är det 12 v på onsdag). Den stora förändringen kallas Nyansernas Värld, barnet lär sig uppfatta fortlöpande förändringar från de olika sinnena och de intryck de ger. Färdigheter som barnet lär sig när det kliver in i denna nya värld är till exempel att de lär sig vända från rygg till mage och vice versa, håller upp huvudet själva och utan ryckighet. De börjar greppa om saker med båda händerna och stoppar allting i munnen samt mycket mycket mer. Detta är en del av de förändringar som vi så sakteliga börjar se hos Mait, hon har med andra ord klivit in i Nyansernas Värld och hennes förändrade personlighet är helt naturlig. Väldigt skönt att veta att det är en naturlig fas som alla barn går igenom, hon har inte ont, svälter inte ihjäl och blygheten kommer sig inte av att morfar är läskig. Hon håller bara på att ta ett jätte språng i sin utveckling.

Jag älskar verkligen att studera när hon ligger och pratar med nallen, fäktar efter mumin eller bara kollar på och försöker kontrollera sina händer. Kärleken bara växer till vår älskade dotter =)

Nu ska jag prova på delux varianten av det nya men ack så självklara småbarnslivet och gå i säng, klockan är nu 21.37 biip!

God natt!


För er som inte har läst boken jag nämner ovan så rekommenderar jag den varmt, den är verkligen så bra som den verkar!

Kommentarer
Postat av: tella

ska beställa den :)

2010-03-14 @ 22:13:40
URL: http://tellas.blogg.se/
Postat av: karolin

Det är verkligen intressant med utvecklingen. Jag har läst om de där faserna innan och väntat på att ELin ska börja beté sig annorlunda men hon verkar ha hoppat över det. Man kunde se från ena dagen till en annan att hon lärt sig nåt nytt men inget annorlunda beteende (än så länge). Lite blyg är hon iofs men det är inte så "farligt" det heller.



Ska kolla in den boken du nämnde, den verkar vara bra :)



kram

2010-03-15 @ 06:20:56
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: unique

Jag borde egentligen köpa en sådan bok, men då du skriver allt här nöjer jag mig med det hahaha Hade ingen aning om denna utvecklingsfas. Då vet jag vad jag har att vänta då alltså

2010-03-15 @ 07:59:59
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Sara med Tyra & Noah

Jag sa ju det! Den är king! :D

2010-03-15 @ 08:39:06
URL: http://busungarna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0