Bebisar och sol




Vi VET att barn under 6 månader inte ska exponeras för solen och att de ska skyddas, vara i skuggan och så vidare. Det många inte verkar veta är att skugga och kläder bara skyddar till hälften mot de skadliga strålarna. Det verkar även som åsikterna bland landets och Umeås BVC sköterskor går isär. Vi har fått rådet att använda solskydd med zink i för att det reflekterar solen och för att komplettera det faktum att ongen ska vara i skuggan. Personligen så tror jag inte att det går att vara inne hela sommaren för om vi ska lyssna till alla hysterikor så är det ju så vi ska göra för att skydda våra barn, det funkar ju INTE. Så VI kommer fortsätta använda solskydd med zink, låta Mait vara i skuggan, MEN jag kommer inte ha massor med kläder på henne för att skydda mot solen, där går min gräns för ska hon vara fullt påklädd kommer hon dö av solsting och värmeslag. Bättre en vältempererad baby i skuggan med solkräm i stället för fulltpåklädd. baby i skuggan utan solkräm. Blöja och solhatt is tha shit! =)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Precis vad jag också menade. Håller med dig fullständigt, och jag kommer också använda det på Neo. Sen ser man säkert rätt fort om huden skulle reagera på krämen.

Kram!

2010-05-19 @ 21:15:14
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: Anna J

åh alla dessa fantastiska råd som ändras precis hela tiden.. Jag fortsätter på min linje att smörja de delar som inte är skyddade av kläder.

Borde förresten lära mig att smörja in mig själv också. Stod ute i en timme i solen idag och surrade med en barndomskompis som var i byn.. ajaj på mina axlar ikväll kan jag säga!

2010-05-19 @ 21:24:16
URL: http://sensommar.blogg.se/
Postat av: Josefine

Alla handlar efter eget huvud, själv klär jag Signe i tunna plagg och håller henne i skuggan.

2010-05-19 @ 21:33:25
Postat av: Josefine igen

"Det finns inte någon särskild åldersgräns när barn kan börja använda solskyddsmedel, men om barnet är under ett år bör man vara restriktiv. Så små barn har inte fullt utvecklad kapacitet att bryta ner de ämnen som finns i solskyddsmedlen.



Ett litet barn har nästan inget skydd alls mot solens farliga strålar och därför ska spädbarn inte vara i solen alls. Om det inte går att undvika solen, får du skydda barnet med solhatt, kläder och parasoll. Om du inte kan skydda alla kroppsdelar får du komplettera med solskyddsmedel. Tänk på att solen kan reflekteras från vatten och sand så barnet kan bränna sig även om det ligger i skuggan."



Från Apoteket

2010-05-19 @ 21:37:19
Postat av: Sara med Tyra & Noah

Men så himla konstigt att det ges olika råd om en grej som BORDE vara så enkel. Antingen är solkräm inte bra för bäbisar, eller så är det okej liksom...

Jag har aldrig fattat varför det inte skulle vara bra, men tänkte att det måste vara nåt ämne i själva krämen som gör att man inte ska smörja in dem. För självklart är det ju inte 100% skydd att bara ligga i skuggan! Och NEJ, det går inte att ha heltäckande kläder när det är så här varmt! Aldrig i livet!



Vad använder ni för solkräm till Mait då? Har ingen koll på vilka som innehåller zink...



Vi verkar ha sån tur att våra kids begåvats med skittålig hud! Beror väl mest troligt på att de är halvrumäner och ganska mörka i hyn ;) Tyra har aldrig varit i närheten av att bränna sig på nåt sätt, trots att vi aldrig varit nitiska på det där med solen/skuggan. Förra sommaren var vi i Rumänien i ett par veckor och det gick hur bra som helst med bara en insmörjning varje morgon och soldräkt med korta ärmar/ben. No problemas!

Men har man en liten blekis som eran onge, så är det ju värre och då gäller det verkligen att vara extra försiktig! :)

2010-05-19 @ 21:41:27
URL: http://busungarna.wordpress.com
Postat av: Magda.

Stämmer in med dig Liw!

Här blir det skugga och solskyddsfaktor, inga heltäckande kläder då kommer ju Adam (som Mait) att kolavippa av värmeslag!!

Undrar samtidigt samma som Sara, vilket kräm använder ni er av?!

2010-05-19 @ 23:09:27
URL: http://www.fantastiskaliv.blogspot.com
Postat av: Sofia

Vi använde också solskyddskräm till Amanda i Thailand (på benen där solskyddsdräkten inte täckte), trots att hon självklart alltid var i skuggan. Ett tips är en sådan solskyddsdräkt, det är UV-skydd 50+ och den är lätt och luftig. Perfekt om man ska bada! Här i Sverige tror jag att det räcker att använda sunt förnuft om man är i skuggan, behöver man solkräm är ju det bättre att man använder det än att bebisen bränner sig. Amanda brände sig lite i Thailand när hon sov i bara blöja i vagnen skuggan, så man ska komma ihåg att de verkligen är känsliga.

2010-05-20 @ 23:16:51
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com
Postat av: Kim

Solhatt och blöja är årets mode ;)

2010-05-21 @ 11:41:29
URL: http://kimlundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0