Fick ett tips


Pratade med underbaraste, bästa Jessica i förmiddags när jag tog min "morgonpromenad" och hon tipsade om lite grejer kring Maitans mathållning. Mait har sovit ganska dåligt sen i onsdags och är klängig och gnällig. hOn sover inte bara dåligt på nätterna utan hennes dags sömn är väldigt reducerad. Även matningen är jobbig och hon äter otroligt ofta och mycket trots att hon får hela portioner gröt två gånger per dag så äter hon nästan lika många ml ersättning ändå så nu ska vi prova Jessicas tips att blanda ersättningen med hälften Mild havrevälling. Jag hoppas det kan få Mait att vara mätt längre för det är inte roligt för oss och definitift inte för Maitan. Vi ska börja med att ge blandningen på morgonen i några dagar för att se hur hon reagerar sen blir det även innan sängdags på kvällen om det funkar.

Tack söta Jessica, saknar dig =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

om hon reagerar neg på det kan du kanske testa majsvällingen... den är mild mot magen :)

2010-05-02 @ 17:59:45
Postat av: Moa

sv: skönt att höra varför han är såhär... =) Jag har ju inte skaffat mig nån bok att läsa utan kör på känsla.. =) Sen tycker jag det finns såååå många att jag inte vet viken man ska välja..



Hoppas Mait blir mätt och belåten nu.. =)

Kram

2010-05-02 @ 18:40:53
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: Josefine

Men vad äter hon annars då? Det kanske är dags för mer mat, helt enkelt? I mina öron låter det avigt att ge henne något som ska ge längre mättnadskänsla, mina erfarenheter (vilket iofs inte är beprövad vetenskap) säger att barn som "verkar omättliga" behöver mer näring, alls mat, inte någonting klumpbildande (liknelse) i magen.

2010-05-02 @ 19:20:20
Postat av: Josefine

Men innehåller det mer näring bara för att det är mer mättande då? Många saker håller en väldigt mätt längre men är för den skull inte särskilt näringsrika. Nu har jag ju ingen som helst aning om vad hon äter och hur ofta, men hon kanske skulle prova få äta själv (Signe äter mer om hon får plocka i sig maten själv) eller oftare? Men å andra sidan, om inte ni tycker att det är ett problem så strunt i det, det kanske bara är jag reagerar.

2010-05-02 @ 20:14:36
Postat av: Josefine

funderar vidare Du är säker på att det är maten som är problemet och inte sömnen i sig? Hon kanske sover dåligt för att hon sover dåligt? Det brukar ju vara så att om de sover bra så sover de länge och mycket och vice versa.



Å andra sidan, är du säker på att det är maten som är problemet så är det ingen näringsmässig skillnad mellan gröt och välling, så vitt jag vet, vällingen är i princip rinnande gröt, så är man ute efter mättnadskänslan är det ju bättre att ge gröt. Vad äter hon för gröt? Det fungerar inte att att ge henne mer av det? Signe äter två vuxenportioner havregrynsgröt om dagen - Christelle hade en period när hon åt dubbla (!) portioner (alltså 4 dl vatten och 2 dl havregryn) gröt morgon och kväll, det var helt galet.



Men återigen, tycker inte ni att det är ett problem så strunta i mina funderingar... :-)

2010-05-02 @ 20:29:39
Postat av: Glada yoyo

Åh, oliver är likadan. Sover ok på nätterna men vägrar sova dagtid och blir så gnällig!! Man är helt slut för han bara gnäller vad jag än gör och jag har provat allt! Förmiddagarna är han på topphumör, knasigt!!

2010-05-03 @ 18:08:04
URL: http://gladayoyo.blogg.se/
Postat av: ullisar

kan det inte helt enkelt vara så att hon är lite extra vill-vara-tätt-intill nu då? annars tycker jag det låter klokt att blanda ut med lite välling! ersättningen ger ju inte alls lika mycket varken mättnad eller näring. väl?

2010-05-04 @ 23:40:55
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0