Tack vare


Det finns en sida på internet som föder så otroligt mycket dumhet, elakt förtal och mobbing. Vart då tänker ni, familjeliv så klart säger jag. Jag har kanske fyra trådar jag är aktiv i, eller i en kluddar jag bara när det går helt åt fanders bland de andras funderingar. Det är i och för sig inte så sällan, men orka rätta för mig självklara saker.

Egentligen två saker som slår mig när jag är inne på familjeliv. För det första trodde jag inte att vuxenmobbingen på nätet var så utbredd, kolla familjeliv så ser du att den är det. Sjukt vanligt. För det andra så trodde jag att föräldrar hade mer tillit till sin egen förmåga och kunskap än vad vi har. De mest korkade frågor kan dyka upp och de mest vettiga svar kan bli sönder trasade av någon bitter forumshäxa som inte fått ligga på ett tag.

Det värsta är att många verkar inte vara medvetna om att det skrivna ordet blir en direkt tolkning, det är svart eller vitt.  Glädje, sorg, ironi, sarkasm  är några av de känslor som vill förmedlas men det är näst intill omöjligt att läsa sig till dem. En mening som för den ene personen är kristallklar i vad den betyder och vilka värden den bär på kan för andra betyda något helt annat. Det skrivna ordet lämnar allt åt egna tolkningar och förklaringar och det är där det farliga i dessa internetforum ligger. Det blir alltför lätt att dömma andra i och med att det blir så lätt att publicera sina åsikter. Precis som med bloggandet, twitter och alla andra nutida sätt att skapa sin egen publik. Det största problemet ligger egentligen i människors förmåga att acceptera varandra och varandras åsikter, det är näst intill omöjligt att ha en sund "relation" till forumen om man inte kan ta det mesta med en nypa salt och glimten i ögat. Dock verkar det för många vara snudd på omöjligt att acceptera att andra inte delar deras åsikter om familjeplanering, relationer och barnuppfostran, detta märks väldigt väl på just familjeliv.

Varför skriver jag det här egentligen, att jag blir less på folk är väl en sak, men jag måste ändå poängtera de FÖRDELAR familjeliv ändå har. Vuxna ges chansen att prata om vuxensaker, och träffa andra vuxna. Till exempel har  jag en väldigt viktig del i mitt liv att tacka för familjeliv och det är min super duper härliga mammagrupp,.Tänk vilken " tur i oturen" att vi hamnade i samma tråd på FL och ganska fort insåg att merparten inte var som oss. ;-) Vi har hittat hem utan att egentligen söka, medans de som söker som mest verkar vara de som blir lämnade utanför. Vuxen världen är varken rättvis eller förlåtande, tyvärr.


Kommentarer
Postat av: Tella

BRA skrivet Liw.

2010-05-27 @ 18:58:24
Postat av: Isabel

Jag har märkt av detta på familjeliv faktiskt, därav att jag aldrig är med och deltar i några forum eller läser ens. Jag skriver ens ingenting där i, jag har den för att hålla koll på hur långt gången jag är och hur många dagar det är kvar till bf :D

2010-05-27 @ 20:30:04
URL: http://aizah.se
Postat av: Anonym

Bra skrivet. Verkar också på familjeliv vara värsta gemförelsestället typ, vem som har bäst och dyrast vagn och sen skriver nån över att den har en ännu dyrare barnvagn.

2010-05-27 @ 20:54:29
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Sara med Tyra & Noah

Ja fy tusan vilken tur att vi hittade varandra och kan hänga på fejjan istället! ;)

2010-05-27 @ 20:57:40
URL: http://busungarna.wordpress.com
Postat av: Annika

Ja, familjeliv är väldigt speciellt. Jag tar dock det mesta där med en nypa salt.



Jag var mer aktiv för 4 år sedan när Nellie var liten och lärde då känna en grupp härliga tjejer och flera av dom umgås jag flitigt med även idag så det är jag tacksam för. Nu är jag inte i lika stort behov av nya kontakter denna gång som därför är mitt deltagande inte lika aktivt heller.

2010-05-27 @ 21:04:35
URL: http://familjendunder.blogg.se/
Postat av: AnnaH

Nej, det är en Nikon D80 som bor hos mig.



Jag hade jättestor glädje av FL när jag väntade Evina. Då hamnade jag i en jättemysig grupp som jag träffade nästan varje vecka under graviditeten och fortfarande träffar emellanåt. Den här graviditeten räckte inte riktigt tiden och orken till och behovet fanns inte där heller. Men det är roligt med FL, t o m de där utflippade trådarna som kan vara riktigt underhållande om man kan låta bli att reta upp sig.

2010-05-27 @ 21:49:21
URL: http://annaharr.se
Postat av: Anna J

så sant!!

2010-05-28 @ 08:46:34
URL: http://sensommar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0