21 + 6 idag

Imorgon går vi in i vecka 23. Känns läskigt att tiden går så fort. Fast för oss går inte tiden så fort men när jag surfar in på andras gravid bloggar och ser hur deras ticker drar iväg så tycker jag tiden går så fort. När jag sedan kollar på vår så tycker jag tiden står still :)

Den här dagen/natten är lite av en brytpunkt för mig. Mycket större än v. 12 som många verkar ha som första mål..
Idag får vi göra en sen abort, imorgon försöker läkare och annan sjukhuspersonal rädda vår bebis om något skulle hända. I Umeå och Uppsala görs försök att hålla barn vid liv från 22+0, och de lyckas, 10 % överlever sitt första år utan men. Vid alla andra universitets sjukhus väntar man en vecka till innan man försöker rädda bebisarna.
Jag tycker det här är läskigt, att jag idag, med tillstånd från länsstyrelsen får göra abort och imorgon sätts hur mycket resurser  som helst in för att rädda bebisen. Vart går gränsen mellan liv och död? För oss är det klockan 24.00 den 18 augusti. Är det rimligt att gränsen är så hårfin? Tänk om fel BF angetts på UL och ett foster i v 21+6 egentligen är 23+6 gamalt? Är det då mord att göra abort? Nä jag kan inte fortsätta de här funderingarna, allt är ju bra med Ärtan och vi ska definitift inte göra abort.

Men ändå, vem har rätt att bestämma när ett liv är ett liv?


Ska bara förtydliga, jag är INTE abortmotståndare. Men tycker det är läskigt när gränserna blir så vaga och vad som är liv på ett sjukhus inte är det på ett annat.

Kommentarer
Postat av: sara

jättefin blogg måste jag säga !

vad har du gjort idag ?

2009-08-18 @ 08:43:50
URL: http://bollelinder.blogg.se/
Postat av: Ros-Marie

Hej!

Toppen fin blogg. Var in på arkiv- och månadssidorna och upptäckte nya bilder och texter.

Kram till er alla!

2009-08-18 @ 09:32:58
Postat av: Kim

Ja och spännande är det. :) Har ni kollat kön? Vi har inte gjort det, vill ha det som en överraskning. Har bf 3 januari :)

2009-08-18 @ 10:09:05
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Kim

Det är så det ska vara. Hade bf 29/12 först men blev förflyttad efter ultraljudet, och det är jag glad över. Bättre att fylla år i början av året än i slutet! :)

2009-08-18 @ 14:08:01
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: sara

nej hihi..

alla tycker den är fin jag har tagit den från en sida på internet.. =)

2009-08-18 @ 18:16:47
URL: http://bollelinder.blogg.se/
Postat av: sara

hur långt kvar är det sagt att barnet ska komma ?

2009-08-18 @ 18:18:01
URL: http://bollelinder.blogg.se/
Postat av: Malin Lj

Ja, det tåls verkligen att tänka på det där med vart gränserna går...jobbigt o tänka på nästan...att man får göra abort ena dagen men inte nästa. Usch, jag släpper de där tankarna nu tror jag o ägnar mig åt vår lille istället:) Kram

2009-08-18 @ 21:17:57
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, visst är det läskigt att tänka på dessa vaga gränser!? Skönt att vi tillhör ett sjukhus som tidigt försöker rädda för tidigt födda barn. Jag skulle ha svårt att leva med vetskapen att mitt barn hade kunnat räddas om jag tillhört ett annat sjukhus, förstår ärligt talat inte varför man inte har gemensamma riktlinjer för något så viktigt. Personligen skulle jag helst se att man försöker rädda alla barn som föds levande, just eftersom dateringen kan misstämma. Men då skulle ju abortlagarna ifrågasättas vilket tycks vara viktigare att förhindra än att mycket för tidigt födda (efterlängtade och älskade) barn dör.

2009-08-18 @ 21:50:48
Postat av: AnnaH

Var jag som skrev ovan, glömde fylla i namn.

2009-08-18 @ 21:51:48
URL: http://annaharr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0