Lite snabbt

God morgon på er:)
Hoppas alla mår bra. Om en timme går bussen mot Stockholm, blir härligt :)

Efter gårdagens något bitska inlägg kring en tråd på FL angående Ultraljud måste jag bara förtydliga att jag tycker att det är var och ens ensak att ta reda på könet på bebis. Om vår BM på RUL sagt att hon sett vad Ärtan är för sort skulle det varit svårt att hålla oss. Det jag är irriterad och lite fundersam till är att det verkar vara så många som väljer att aktivt ta reda på könet ( även om det inte är säkert at tdet stämmer eller är medicinskt bra att göra onödiga UL). Samt att vi som "valt" att inte göra könet till en så stor grej får oss kängor. Jäkligt trist!!

Hoppas att ni, mina kära läsare, förstår hur jag tänker :)

Nä nu frukost sen bussresa :)

Hej svejs!

Kommentarer
Postat av: AnnaH

Verkligen jättetrist att de som inte tar reda på kön får ta skit för det! Tyvärr kastas det skit åt alla håll på familjeliv.



För min del har extra UL känts viktigt. Gjorde 2 extra på egen bekostnad med dottern och samma blir det denna gång. Huvudorsaken är att jag vill kolla att allt ser bra ut en gång i varje trimester, något som vissa landsting erbjuder som rutin och flera länder har som rutin. Olika missbildningar syns olika tydligt beroende på graviditetsvecka. Skulle jag inte acceptera ett barn med missbildningar? Jo, självklart skulle jag det men har jag chansen att läsa på och förbereda mig tar jag gärna den. De risker man kunnat påvisa efter alla de år UL använts är att pojkar eventuellt kan bli vänsterhänta vilket förstås visar en viss förändring i hjärnan, men då snackar vi mååånga UL. Vissa får göra UL en eller flera gånger i veckan. Är man rädd för riskerna med UL bör man också vara försiktig med att lyssna på hjärtljud. Doppler har nämligen en liknande effekt och det använder man flitigt inom sjukvården. När det gäller könet passar jag på att ta reda på det när jag gör mitt sena ultraljud. Anledningen är att jag vill att mitt barn ska ha en identitet redan i magen. Det är en del i förberedelserna för mig. Vid rutin-UL är det inte så säkert att resultatet stämmer. De BM som utför dessa är inte alltid tränade att se kön. Vid ett köns-UL är det däremot ovanligt att de ser fel, men visst händer det. Vissa föds ju tvekönade med så det är inte så konstigt. När jag gjorde mitt sena UL förra graviditeten fanns dock inte minsta tvekan om vad det var för kön. Jag såg det med egna ögon. Kring v 26 är könet så välutvecklat att det i de allra flesta fall inte är något som helst problem att få ett hundraprocentigt besked.

2009-07-31 @ 11:15:53
URL: http://annaharr.se
Postat av: Malin Lj

Nej, inte såg du så annorlunda ut inte:) Men det var bra länge sen vi sågs! Och har ni vägarna förbi här vore det väldigt trevligt o träffa både dig o killen:) Kram

2009-07-31 @ 16:21:39
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Tippss

Hej!

Har startat en ny blogg om tipps och det skulle vara kul om du kunde titta in där.

Hoppas du tycker om mina tipps då. :)

http://tippss.blogg.se

2009-07-31 @ 19:23:27
URL: http://tippss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0