Vecka 18

Mina tankar:
Shit vad veckorna går fort, nu har halva Juli gått och vi har bara en vecka kvar till RUL :) Och på torsdag fyller lilla jag år :) Mycket på en gång...
Just nu känner jag m ig otroligt lugn och säker i min graviditet, har haft växtvärk i magen i flera dagar nu, men ingen oro. Den lill* sparkar ju och lever om varje kväll så mamma får ligga och njuta :)
Nästan alla graviditets "symptom" har släppt. Men foglossningarna blir bara värre och värre och jag har börjat tappa styrkan i tummarna :(

Fostret:
Nu är bebisen ungefär 13 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest att ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna senare. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen.

fetal development at 17 weeksMed hjälp av ett speciellt stetoskop är det nu möjligt att höra bebisens hjärtslag. Det är både spännande och lugnande att höra det lilla hjärtat galoppera på. Om du är orolig för hur bebisen mår och utvecklas, kan det vara skönt att höra. Och om det börjar kännas som att graviditeten pågår för evigt, kan det vara kul att påminnas om vad som väntar efter 40 långa veckor.

Mamma:
Nu är du 17 veckor gången (eller gravid i 18:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu ökar du eventuellt snabbt i vikt, även om du inte äter så mycket. Enligt experter styrs din viktökning under graviditeten i huvudsak av dina gener, så var inte hård mot dig själv om du tycker att du går upp för mycket i vikt. Ät hälsosamt, med mycket frukt och grönt och kom ihåg att det är meningen att du ska bli större nu. Din bebis första rörelser brukar mest kännas som små kittlingar, men de blir större och tydligare med tiden. En del bebisar sparkar mycket och ofta, andra är lite mer stillsamma. Och vissa är riktiga nattugglor. Så här ser din bebis ser ut nu.

Kommentarer
Postat av: Malin Lj

Ja, visst går tiden fort!:)



Än har det inte hänt nåt mer...var bara i lördags. Men det kommer väl igång snart hoppas jag:) Jo, surrealistiskt kan man säga, svårt att föreställa sig allt det här egentligen. Mest konstigt var det att packa BB-väskan...som att man ska iväg på värsta resan, man vet bara inte när!



Ska berätta alla mina tips om blöjor mm sen, lovar;) Kramar

2009-07-14 @ 16:16:20
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0