Att föda



Har funderat ganska mycket på hur det kommer bli att föda barn sista dagarna. Gudrun Abaskals - Att föda ligger bredvid min sängkant och den har även akompanjerat mig i badet idag. Har läst kapitlet om förlossningsställningar och smärtlindring kanske tre fyra gånger nu, verkligen hur informativt som helst. Jag undrar dock om ni som fött tidigare har några kommentarer vad gäller förlossningsställning. Jag känner instinktivt att jag inte vill föda på rygg, desto mer jag läser kring ämnet så känner jag att jag är inne på rätt spår där, med tanke på smärta, risk att spricka och dylikt, men hur har ni upplevt det? Är ju ett blåbär när det kommer till att föda, men å andra sidan så är alla det när första barnet ska ut och har ni alla och alla andra mödrar klarat av det så lär jag göra det också :-)

Ser framemot denna händelse mer och mer men har valt att inte lyssna på alla som har dåliga förlossninserfarenheter. Jag blundar inte för det utan läser på minst lika mycket om komplikationer som förebyggande åtgärder och förberedelser. Dock känner jag mig själv så väl att jag vet med mig att jag kommer må bäst när den dagen kommer om jag kan fokusera på vad som händer på ett mer vetenskapligt plan. Så om ni väljer att dela med er av era erfarenheter, snälla gör det på ett konstruktivt sätt ;-)

Vet inte om jag berättat det men nästa vecka, alltså inte den som kommer utan ännu nästa, ska jag/vi prova ut en TNS-apparat. Ska bli kul att se om den har någon verkan mot förvärkarna. Med lite tur lär vi oss använda den på ett så bra sätt att vi kan fördröja själva stunden då vi känner att vi behöver åka in till förlossningen när värkarbetet sätter igång. Vad jag har hört så kan den hjälpa till väldigt bra under första skedet och vara till god hjälp mot smärtan då. Skulle vara skönt att kunna stanna hemma så länge som möjligt. Eller det känns så i dagsläget, fast hur det känns när dagen väl är här vet vi ju faktiskt inte :-)



Kommentarer
Postat av: Annika

Jag låg på sidan när jag födde mitt första barn. Hade varma vetekuddar i korsryggen och på magen. Det var väldigt skönt! Du kommer att klara det galant! kram

2009-11-22 @ 22:30:59
URL: http://gabulfota.blogg.se/
Postat av: Sara

Den boken läste jag också...flera gånger om!



jag födde på rygg. Men i början av krystningen låg jag på sida men fick kramp i benet efter ett tag så klarade det inte längre så då blev det på rygg för det var den position jag mest kunde slappna av i mellan krystvärkarna. Jag krystade i nästan 2 timmar så det var tungt.

2009-11-22 @ 23:20:28
URL: http://sarasrum.blogg.se/
Postat av: Jennie

på rygg födde jag , fast med huvudändan mycket upphissad . Stod en stund på knä mot "ryggstödet" , jag tyckte rygg var jättebra , sprack ingenting !

2009-11-23 @ 00:30:29
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Stina

Ska också få prova TNS!

KAn rekommendera Gudrun Abascals andra bok också "Att möta förlossningssmärtan" - ännu bättre än Att Föda!



2009-11-23 @ 08:48:22
URL: http://fladdor.blogspot.
Postat av: Sara, Tyran & MiniMyran

Ja jag födde ju på rygg, halvsittandes, det har jag ju berättat redan :) Hann inte med att prova nån annan ställning helt enkelt.

Men jag tyckte att det funkade finfint! Visserligen sprack jag ju ganska så mycket, men det hade nog mer att göra med att det gick så himla fort, än på själva ställningen.



Du/ni får prova er fram till vad som känns bäst helt enkelt! :)



Boken är verkligen toppenbra! Ska snart leta fram mitt ex och läsa den igen. Det kan aldrig skada! Även om jag ju har en känsla av att allt kommer gå ännu snabbare den här gången, så det vet i tusan om det är värt det, haha.



Kram

2009-11-23 @ 10:06:06
URL: http://viktigamammansvardag.wordpress.com
Postat av: Sandra

Jag födde med kejsarsnitt, men hann med ett antal ställningar innan det beslutet togs ;-)

Och nåt jag tyckte va skönt, va att sitta och "gunga" på en pilatesboll när värkarna kom. (samtidigt som jag använde lustgasen) Förutom det så låg jag på sidan nästan hela tiden..

Det kommer att gå alldeles utmärkt ska du se =)

Hoppas allt är bra med dig!

Kram kram

2009-11-23 @ 10:14:00
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: AnnaH

Jag hade hoppats föda upprätt men tröttheten och smärtan gjorde att det ändå blev på rygg halvsittande. Jag tyckte det fungerade bra och förutom det klipp som lades på slutet sprack jag inget. Jag hade inte tänkt ta någon annan medicinsk smärtlindring än lågt ställd lustgas men när timmarna blivit till dygn tog tröttheten över och det blev EDA som fungerade alldeles utmärkt och var precis vad jag behövde just då. Kort sagt, inget blev som jag önskat men det blev ändå helt perfekt för just den dagen. En annan dag hade det kunnat bli annorlunda men säkerligen lika perfekt.



Det är helt klart en fördel att vara påläst, att ha en klar bild i huvudet hur man vill ha det men också ha koll på alternativen. Den här gången kommer jag försöka klara mig utan medicinsk smärtlindring för det bör ju gå lite snabbare denna gång. Förlossningsställning lämnar jag dock helt öppet. Det är lättare att prova sig fram när det väl är dags. Åh, vad jag ser fram emot att få föda igen. Det är verkligen helt fantastiskt även om det gör sjukt ont. Men det är ju en positiv smärta så det är kanske inte så konstigt.

2009-11-23 @ 16:02:17
URL: http://annaharr.se
Postat av: Linda

Själv klarade jag inte av att ligga på rygg, det var alldeles för obekvämt så det blev en födsel från sidan. Testade för övrigt TENS innan de riktiga krystvärkarna kom och det fungerade bra, iaf tillsammans med lustgasen =) sen vart det epidural för hela slanten!



Och du kommer klara det här galant, läs inte ihjäl dig nu bara, det här med förlossningsställningar är så himla individuellt och ingen kan säga hur de kommer göra förrens de är där!

2009-11-23 @ 18:28:17
URL: http://livetalalinda.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag födde på rygg, halvsittandes båda gångerna, gick jättebra och sprack ingenting. Kände som du innan förlossningen eftersom det verkar så mkt mer naturligt att föda barnet med hjälp av tyngdkraften...men sanningen att säga var jag första gången oförmögen att röra mig till någon annan ställning när det väl var dags. Men barnmorskorna brukar vara flitiga att föreslå ställningsändring då och då. Vad det blir i sista skedet är mycket orken som avgör. Känn ingen oro, det faller sig naturligt i stundens hetta vad som fungerar bäst för dig och barnet. Det är bra att du funderar, det är en del av bearbetningen inför den stora dagen.

Ha det gott!

Kram C

2009-11-23 @ 20:12:05
URL: http://www.charlotteulander.com
Postat av: Sophia

Jag hade inte skrivit några önskemål inför förlossningen utan tog den som den kom, men innerst inne hade jag nog tänkt en ställning där jag inte låg på rygg...nu blev de så ändå eftersom allt gick så fort och dom bara la mig så och jag inte riktigt va med i vad som hände. Men de gick ju bra ändå och jag sprack inte så mycket trots den ställningen.

2009-11-24 @ 20:38:24
URL: http://myfamilyblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0