Folk och folk



Vad tycker ni är allmän vett och etikett? Jag tycker att det är att bemöta sina medmänniskor i både ord och handling som man själv vill bli bemött. Följa sociala regler och normer, även om jag ogillar det normativa samhället vi lever i starkt, så fyller de endå en funktion..
Som gravid tycker jag att jag lätt hamnar i någon slags gråzon, både vad det gäller etikett, det kan vara helt okej att fisa bland folk, ja gär ju gravid ;-) Och på samma sätt verkar det vara helt okej för dem att kommentera kring graviditeten. Både kända och okända.

Var på 25 års kalas igår, jätte trevligt verkligen, förutom en liten detalj. Vi hann knappt komma dit så är det en av tjejerna ( den enda som själv har varit gravid) som börjar fälla kommentarer kring hur stor magen är. Jag försöker skita i det, vi ska ha trevligt, efter ett tag så har hon dragit med sig sin soffgranne ( en man) och jag får en kommentar över nått jag sa om vår lilla, lilla bil från honom, i stil med bilen kommer in där, men inte du höhö. Då säger jag bara att jag tycker inte han som man har rätt att göra sig rolig över min situation som höggravid eftersom han aldrig kommer vara där själv. Han ser lite skamsen ut och lägger av. Då sätter den här kvinnan igång istället och då lackar lilla Liw ur. Hon försvarar sig med att hon ju själv varit gravid, men då säger jag att hur kul tyckte hon det var att få höra vad fet du blivit så fort hon klev innanför en dörr? Ifrågasatte även om det är ett vuxet beteenden och jag såg hur hennes make bara ville sjunka genom jorden. Mohahahahah!
Jag kommenterade aldrig henne på det sättet, vi känner inte varandra tillräckligt bra för det i mina ögon och för mig är det så onödiga kommentarer helt enkelt! Det finns olika sätt att säga saker på och sättet hon säger det på är rent elakt.
Tycker på något vis att när man själv varit i situationen så borde det finnas någon slags spärr. Men jag tror inte att hon kommer "våga" kommentera magen på det sättet igen ;-)


Trevlig söndag kära vänner :-)

Kommentarer
Postat av: Malin

Goooo Liw!!

2009-11-22 @ 12:37:03
URL: http://maoke.blogg.se/
Postat av: Tova

Usch ja, det finns många kommentarer som är alltför onödiga :/ själv är jag en sån som hellre säger för lite än för mycket, men vissa verkar ju vara helt tvärtom ;)



Hehe ja, om lillen skulle få lust att ploppa ut lite tidigare skulle jag inte klaga iaf. Men huvudsaken han kommer ut nån gång iaf, den som väntar på gott... osv ;)

2009-11-22 @ 14:17:29
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Ros-Marie

Bra kommentar gooo Liw!

Man ska aldrig förundras över andra människors dumma och omogna kommentarer och sätt. En styrka är att inte bry sig. En annan styrka är att vara stolt.

Hon som kommenterade kan jag bara tycka är tragisk. Låt henne fälla dumma påståenden. Hon ska behandlas som luft. Hon faller på sin egen dumhet.

Kram

2009-11-22 @ 15:16:58
Postat av: Linda

Bra gjort av dig! Folk har en tendens att göra sig lustiga över gravida av nån anledning och som det ser ut idag är det inget konstigt alls, snarare nåt man bara gör...och som gravid blir man ju så SJUKT trött på alla såna kommentarer! Det är jobbigt som det är i storheten och precis som du säger; man vill inte höra hur stor man blivit så fort man entrar en dörr. Och sen finns det så mycket trevligare sätt man kan påpeka att en annan har en stor mage på, om man nu ens känner att man måste påpeka det...Och ja, de som varit gravida själva är nästan värst! Lite som att det ger de rätten att kommentera hur som helst just pga det. Men bajs på dem, och det är tur att det finns gravida som du som säger ifrån, förhoppningsvis gör fler det när de känner sig kränkta.

2009-11-22 @ 16:08:49
URL: http://livetalalinda.blogg.se/
Postat av: Tina S

Ingen mage är ju densamma för någon, en som ska ha nu i dec, har mindra mage än mig, och jag är i vecka 28 nu :D

2009-11-22 @ 16:40:05
URL: http://onodiginfo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det gick fantastiskt! Och helt underbart att hon är här nu! Ni har det mest fantastiska framför er! Kram på er

2009-11-22 @ 19:01:44
URL: http://alexxandria.blogg.se/
Postat av: Helena

En del (fler än man tror) är fullständiga idioter som tror att gravida kvinnor är "allmän egendom" Fälls det inga kommentarer som : "är det TVÅ därinne" Ojoj.. Så tafsas det hejvilt på magen från höger o vänster. jag får lust att smälla till folk ibland. Äckelmänniskor är va de är....

2009-11-22 @ 20:01:27
URL: http://blogg.vk.se/e-lack

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0