Mens som gravid?



Det vet jag att man inte kan ha, eller jo, men jag har det inte. Dock så har det sedan i fredags kväll känts som den är på G. Har ont i hela kroppen, ryggen värker, magen värker och benen domnar bort. Dock sker det med ca 10 minuters mellanrum och har gjort sen dess. Tror detta är vad som kallas förvärkar... Inte det minsta skönt men kroppen fungerar ju uppenbarligen som den ska, alltid nått.
Har försökt läsa mig till hur de ska kunna undanröjas, för förvärkar är ju till skillnad mot födslovärkar avtagande och går att manipulera att sluta, men inte mina. Tyvärr så är jag en av dem som har väldigt kraftiga menssmärtor i vanliga fall och jag har lärt mig att hantera dem på olika sätt. Varma bad brukar funka så även vetepåsen. Inte denna gång, inte heller hjälper de tillåtna alvedonen, men det är jag mindre förvånad över då det endast är Ibuprofen baserade läkemedel som brukar hjälpa mot mensvärken, varför skulle det vara anorlunda nu? *suck* Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här för nu har jag haft ont så pass länge utan någon andningspaus, för 10 minuter är inte nog för kroppen att återhämta sig, så nu börjar jag bli "påverkad" av dem. Rörligheten blir om möjligt ännu sämre, koncentrations förmågan dalar och alltför mycket fokus hamnar på att försöka andas igenom smärtan när vågen kommer. Har det inte gett med sig imorgon ska jag ringa förlossningen och höra vad de säger för överallt står det att om förvärkarna inte "ger med sig" så är det inte förvärkar... Intressant, nämen det kan vara på sin plats att de isåfall kollar livmodertappen så inte den påverkas alltför mycket alltför tidigt..

Gör den det hamnar vi i ett annat läge, då kan de ge värkavstannande läkemedel, vilket är standard innan vecka 35, men blir det tal om det blir jag lite sur för då är det ännu mer vanligt att gå över. Om vi kommer in i v. 35 med värkar kommer jag verkligen stå på mig för att få föda då, varför hindra naturens gång??

Nä nu ska jag ta ett bad och hoppas på att få slappna av en timme, trevlig eftermiddag!

Kommentarer
Postat av: AnnaH

Du ska absolut kontakta förlossningen, dels för undersökning men också för smärtstillande. I.a.f Citodon brukar de vara rätt snälla med att dela ut.

2009-11-02 @ 14:53:59
URL: http://annaharr.se
Postat av: Ros-Marie

Hej Liw

Jag har för mig att det är lungorna som inte är helt utvecklade förrän vecka 36 så det är nog en av anledningarna till att sjukvården vill ha fullgångna

graviditeter. Se till att få sova. Det är A och O för alla. Det kanske är värkstillande du behöver?

Kram

2009-11-02 @ 16:19:18
Postat av: Liw

Lungorna är färdiga mellan 32-34 veckan. Värkstillande fördröjer oftast förlossningen så man måste bli igångsatt i slutänden, det vill jag inte. Får se vad de säger, ska höra med dem imorgon..



kram

2009-11-02 @ 16:38:33
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: thessie

ja hon är världens bästa!

jag är lite manisk när det kommer till tvätten... kontrollbehov som fan! vet inte hur det blev så men det måste verkligen göras på mitt sätt annars blir jag jätte stressad haha. jag har alltid tyckt om att tvätta. man känner sig så duktig när man är klar :)



nej jag håller helt med dig! den kan vänta lagom till jul, då kan det få komma lite snö :)



kram

2009-11-02 @ 17:13:05
URL: http://sleepygirl.blogg.se/
Postat av: Moa

det där borde du verkligen kolla upp.. Så jobbigt borde det ju inte vara än tycker man. Hoppas att det ger med sig snart...



Kram

2009-11-02 @ 18:42:16
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: emma

usch , de låter inte skoj.. oj 2 h , jag orkar knappt ligga 15 min i badet..har blitt så tjock med så man får ju knappt plats..



Jo om värkarna inte går över efter varmt bad så brukar de säga att det är på G. Har d ringt förlossningen?

Hoppas allt löser sig gumman!

kramar.

2009-11-02 @ 22:13:38
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch, de där förvärkarna är jobbiga. Se till att vila mycket nu! Lättare sagt än gjort såklart men det gäller bara nååågra veckor till och sen kan du börja röra på dig i vecka 36 igen (när lillen är så gott som färdigutvecklad) =)

2009-11-04 @ 06:42:24
URL: http://livetalalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0