Snopp eller snippa



Det är frågan det. Är det en tös eller en pojk som gömmer sig i min mage. Är inte så länge kvar tills vi får veta nu, spännande. Inte för att det spelar någon roll, eller jo, ur en aspekt.


Satt på toa igår natt, oftast då jag får mina tanke krumelurer, och pratade med Ärtan. Började prata om vem vi tror h*n är och kom fram till köns frågan. Sa väl nått i stil med att antingen har du snopp eller så har du, hmm, snippa... Det är det där ordet snippa, jag tycker det är så fult. För mig så är det förlöjligande av det kvinnliga könet, som om det är något fult som inte fått ett riktigt namn. Varför inte bara säga slida som det heter redan från början istället för att göra trivialnamnen på de kvinnliga könsdelarna till något man inte uttalar högt? Jag kan störa mig något enormt på sånt, ska vi börja kalla snoppen snippe istället för snopp och penis eller vad? För om vi inte kan använda slida i vårt samtal med barn och vuxna, varför kan vi då använda penis eller snopp?

Personligen kommer jag, oavsett snopp- eller slidkönat barn använda dessa namn på könsorganen när jag pratar med mitt/mina barn och om ämnet kommer upp med M. Jag hoppas att Ärtan även får plats på ett dagis där könet kallas vid sitt namn och inte vid något som påminnner om en leksak eller båt.

Fundera mera =)

Kommentarer
Postat av: Ros-Marie

Gick in på din blogg innan sängdags och läste ordet snippa. Det måste vara en generationsskillnad. Har aldrig hört den benämningen på vårat kön. Jag tycker inte heller om ordet. Det finns inget bra ord för det kvinnliga könet tyvärr. Vi får hjälpas åt och tänka ut ett!

Kram och sov så gott.

2009-11-15 @ 22:46:25
Postat av: Liw

Mamma:

Det är ett jätte vanligt ord istället för slida. Det finns till och med en ( numera icke levande) diskussion kring vilket ord dagis och dylikt ska använda. Snippa vann av någon förunderlig anledning..



kram

2009-11-15 @ 22:59:26
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: AnnaH

Ja, jisses! Följde en diskussion på Familjeliv för länge se´n kring det där med vilket ord som ska användas. Slida går ju tydligen inte eftersom det bara är själva öppningen och "gången" och inte hela härligheten. Nej, snippa skulle det vara för att det skulle finnas ett gemensamt uttryck, precis som killarna har snopp ska vi tjejer ha ett gemensamt icke-medicinsk uttryck. Det har tydligen vi kvinnor rätt till och behov av. Personligen undrar jag på vilket sätt en tjejig form av snopp ska frigöra oss kvinnor.

Störtlöjlig diskussion överhuvudtaget. Huvudsaken är väl att man har ett uttryck man är bekväm med och inte skäms för att använda oavsett vilket. Är man inte bekväm med att använda ordet snippa finns det väl ingen anledning att göra det. Själv har jag tillslut börjat använda det emellanåt, dock inte om min egen. Den är en muff oavsett vad snippokämparna säger.

2009-11-15 @ 23:04:24
URL: http://annaharr.se
Postat av: Tella

haha, jaa..på vårat dagis där alice går använder de ordet "snippa" :) Vi har inte kommit på ngt bra namn att säga då de flesta namnet låter oerhört vulgära.. Så det har bara blivit att vi sagt "rumpa" åt allt liksom. "tvätta rumpan" kan liga gärna varit där fram ocm där bak. trist. Men hur som helst så kom hon hem en dag och det lät som hon sa "fitta". Vi höll på att smälla av! För hon pekade mellan benen också och sa "fitta". Vi var ju tvugna att ta upp det dagen efter på dagiset och då berättade de att de säger "snippa" men med hennes inte riktigt utvecklade tal så lät det som "fitta", haha :)

2009-11-16 @ 07:59:53
URL: http://tellas.blogg.se/
Postat av: Spirulina på smällen

God morgon! ja jag växer och växer, är så glad att jag fortfarande kan använda mina gamla kläder, inte alla iof... Jag mår bara bra, lite ont i ryggen och mycket tröttare än vanligt men annars väldigt bra.

2009-11-16 @ 08:00:12
URL: http://www.metrobloggen.se/spirulina
Postat av: thessie

då är det snart dags för er då med andra ord :) inte så lång tid kvar för oss heller iofs. vi har bf 11 januari

usch vad jobbigt att få problem med fogarna så tidigt! jag har haft en rätt smidig graviditet, inte ens haft illamående!!. först nu som jag börjat må sämre. sover dåligt och mår illa på kvällarna och nätterna. plus att jag är så trött hela tiden. man försöker hänga med och göra sitt bästa men snart säger det stopp tror jag :)

2009-11-16 @ 08:14:24
URL: http://sleepygirl.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag håller fullständigt med dig! Gick in på en tråd på FL för ett tag sen där det pratades om just det... Jag blev nästan tokig av att se hur folk resonerade kring orden på sina barns kön..



Vi vet ju inte heller vad vi väntar men i vår familj så har pojkar en snopp och tjejer en slida... Föstår inte varför just ordet slida ska vara så "fult"..



Jag har i hela mitt liv vetat att det heter snopp och slida och inte har jag fått några men för det. =)



Kram

2009-11-16 @ 11:20:13
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: emma

jo, jag stör mig med på att dom döpt slida för snippa istället. DE låter inte alls fint..



jag sa musen eller slidan när jag var liten hehe..



ja, snart får ni veta om de är han han eller hon i din mage:)

kramis

2009-11-16 @ 12:01:23
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vad kul! Snippa brukar jag andvända mig av när jag larvar mig lite, slida är det absolut inget fel på. Så länge man slipper höra kuk och fitta är jag nöjd. Tänk dig den dagen de komemr hem från dagis / skola med det ordet i hjärnförrådet!! Nej ingen bebis på g än vad jag kan känna, men som min barnmorska sa idag, det behöver inte kännas innan det sätter igång heller! Så jag väntar och ser :) Kram på er

2009-11-16 @ 17:47:43
URL: http://alexxandria.blogg.se/
Postat av: karolin

Jag gillar inte heller det ordet, fast mitt ord är nog inte vackrare när jag tänker efter:P



Jag kom på när jag var liten (typ 3) att det skulle heta snuska och sen dess har jag kallat det för det. Guuud vad folk skrattade åt mig när jag sa det. Jag kan tänka mig att jag lät som om att det var vetenskapligt bevisat att det hette så haha! Jag vet dock inte vad jag komemr säga till ÖLk att det heter, men jag kommer inte dra till med nåt ologiskt smeknamn iallafall.

Kram

2009-11-16 @ 21:03:37
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Apan

Snippa tycker jag låter helt ok. Det blir på något vis ett samlingsnamn för hela apperaturen.Slidan är ju bara själva slidgången. Snippa innefattar allt. Bra ord tycker jag.

2009-11-17 @ 11:47:14
URL: http://guldgris.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0