Väntan



På ett beslut från försäkringskassan, blir min sjukskrivning godkännd eller inte? Oavsett vilket så lär jag inte få några pengar av dem innan Ärtan blivit tonåring när man hör i vilken takt de handlägger och sen betalar ut försäkringspengarna. Tur jag har en rik, student till sambo ;-)

En annan sak jag väntat lääänge på, faktiskt längre än FK´s beslut, är mina UGG. Budade hem ett par gråa, stickade från Tradera den 19 oktober, betalade samma dag och fick dem idag. Lång och faktiskt lite orolig väntan, men kvart över åtta imorse ringde det på dörren och utanför stod ett paketbud, tokigt snygga och mjuka som ett lamm inuti. Och det bästa, mina svullna vader får plats i skaften :-)



Har några fler paket jag väntar på, samt några räkningar jag faktiskt VILL betala så fort som möjligt, kan inte de komma med posten idag? Ni måste tro att jag blivit knäpp som längtar efter räkningar, men det är några julklappar som det skulle vara skönt att få betala fortast möjligt. Innan jag köper för många julklappar till mig själv ;-)

En annan sak vi väntar på är Ärtan, men det känns väldigt skönt att den sista, och vad jag hört längsta, månaden av graviditeten, infaller i december. Det finns så mycket att företa sig så här inför jul så det känns som de sista 25 dagarna kommer bestå av en massa delmål att vänta på. Inte bara med hjälp av den fina julkalendern jag fick av älskling utan så mycket annat. Skrev igår att jag skulle baka lussekatter idag, men älskling vill vara med och han är inte hemma idag, så det blir imorgon vi gör det. Idag ska jag rota igenom förrådet, igen!, efter julsakerna. Stryka gardiner, sätta upp dem, hänga upp adventsstjärnor, ta fram stakar och plocka mossa. Ska även inviga UGGsen med att hämta ut paket på preem och i samma veva passa på att inhandla lite saker inför baket imorgon. Dan kommer flyga iväg och det har jag på känn att december också kommer göra =)

Kommentarer
Postat av: Malin

Det gick jätte fort för mig att få mian pengar från FK, Så tappa inte hoppet allt för mycket!

2009-11-27 @ 10:00:24
URL: http://maoke.blogg.se/
Postat av: Kim

Ikväll är det globen horse show, imorgon är det julmarknad och julpynt av stall som gäller. :) Själv då? :) Min vovve ville nog byta tanden mot ett märgben ;)

2009-11-27 @ 10:34:11
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad jag tycker?? Jo, att uggsen såg skithärliga ut och att om ni inte är rädda för "Vattenkroppar" så blir jag o sonen gärna inbjudna på lussekatter imorrn :-D Vi e ju solo!! haha...

2009-11-27 @ 10:35:34
URL: http://blogg.vk.se/e-lack
Postat av: Ros-Marie

Hej Liw!

Ring FK så de får mer press på sig att handlägga ärendena snabbare. Du har ju varit sjukskriven i veckor nu. Det finns ingen ursäkt att acceptera från dom, om ev underbemanning och dylikt.

Om jag vore i den situationen ni befinner er i så skulle jag säga att "jag mår inte bra av att inte vänta på beslut från er. Det är inte bra inför den stundande graviditeten att behöva vara oviss. Idag måste man ta tjuren i hornen. Tyvärr så har tiderna förändrats, Det har blivit ett hårdare klimat. De sociala rättigheterna är inte längre självklara. Dessutom så kan jag tänka mig att om beslutet tas efter att du fött erat barn så är risken större att de säger nej med allt vad det innebär. >Ni har ju då visat att ni trots utebliven sjukpenning har klarat er.

Det låter negativt men jag tror att det är dagens sanning. Jag vet att du inte tycker om råd men jag tycker FK ska ha påtryckningar.

Stor varm kram

2009-11-27 @ 11:09:14
Postat av: Liw

Mamma:

Problemet är ju att jag är INTE sjukskriven förrän försäkringskassan har tagit beslutet. De har krånglat och den info jag fick från börja angående vilka papper jag behöver fylla i, var tydligen fel. NU ska de ha rätt papper men då är frågan om handläggningstiden blir en månad igen.. Sen vet jag inte om jag kan få från den 23/10 eftersom jag tydligen blev sjukanmäld när jag ringde och frågade vad f*n de höll på med den 18/11. Har jag otur blir det en månads glapp :(

Piss sverige!

2009-11-27 @ 11:34:02
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: Josefin

Fast det är konstigt det där med FK och att betala ut pengar. Nu när jag varit sjukskriven två gånger för opererad handled har jag fått pengar jättefort. Bara några dagar efter att jag skickat in läkarintyg och sånt för att få pengar. Är det för att det inte är nåt dom egentligen måste besluta om? Varför ska det vara så självklart och betalas ut på rutin, medan sjukskrivna gravida ska vara hur krångligt som helst? Märkligt!

2009-11-27 @ 11:58:12
URL: http://josefinsblogg.wordpress.com
Postat av: Jennie

Tror nog att mitt paket kommer idag eller , vi får hoppas det , annars får du vänta hela helgen ! :(

2009-11-27 @ 12:51:19
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: AnnaH

Blev det grå Uggs för din del? Jag har traskat i mina i en månad nu och de är UNDERBARA! Senaste veckan har jag både skuttat runt i slask och plumsat i 10 cm nysnö och det har inte fastnat så mycket snö på dem och fötterna har varit torra och varma. Tji fick gubben som trodde de skulle vara opraktiska. :-D



Hoppas du har tur med älskade hatade Försäkringskassans beslut när det väl kommer.

2009-11-27 @ 13:48:57
URL: http://annaharr.se
Postat av: Ros-Marie

Det kan vara svårt att vara tjatig på FK men stå på dig. Ring varje eller varannan dag så lessnar dom och du får ett svar. Jag tror inte de kan neka dig sjukpenning men jag håller fullständigt med dig att de kan vara inkompetenta. Har de givit dig fel inf, om vilka papper du ska fylla i och läkaren har sjukskrivit dig från ett visst datum så ska inte det vara några problem. Tänk på att ALLTID skriva upp vem du pratar med på FK och datum så är det lättare att hävda att man har rätt. Kom ihåg att det finns människor på alla arbetsplatser som borde byta arbete där de ev. passar bättre. Ibland tror jag att FK är en plats för människor som söker en maktposition utan att egentligen ha den...Det finns skrämmande artiklar om hur folk har behandlats.

Tänk och handla positivt.

Älskar dig!

Ha en trevlig helg och hälsa M så gott.

2009-11-27 @ 15:24:14
Postat av: Josefin "Förtjust" på FL

Snygga uggs! Såg mysiga ut också.

Trevlig helg du med. När jag jobbar klart imorn ska jag julpynta. Det är bland det roligaste som finns.

2009-11-27 @ 22:16:25
URL: http://josefinsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0