Preggomonstret ryter till!



Efter en god middag lagad av älskling sitter jag vid datorn och försöker tillgodose mitt behov av nyheter. Började på aftonbladet.se och den första artikeln som dyker upp är denna. Läs och begrunda!


Jag kan inte säga att jag är förvånad. Har noll och ingen tilltro till de statliga myndigheterna, förvisso hade jag ett bra och givande möte på FK för någon vecka sedan, där vi redde ut alla begrepp och regler kring föräldrarledighet och dylikt, men deras bedömningar och försäkrings handlägganden är ändå under all kritik.

Vill bara börja med att säga att jag är nästan 100 % säker på att försäkringskassan, i samma veva som Moderaternas förföljelse av personer med arbetsnedsättningar och sjukdomar började, påstod att det är inte sjukdomen i sig utan graden av arbetsnedsättning som bestämmer om du har rätt till sjukpenning. Om jag minns rätt, vilket jag är nästan hundra på som sagt så är det ju helt sjukt att sedan komma med detta. Om jag förstått det rätt så är det alltså gravida med svåra smärtor i ryggen, foglossningar och andra "komplikationer" kring sin graviditet inte blivit beviljade pengar från försäkringskassan. De har blivit sjukskrivna av läkare, eller de har fått sjukintyg från läkare, men F-kassan godkänner det ändå inte! Detta med orden Graviditet är ingen sjukdom. Jamen om nu sjukpenningen ska bedömas utifrån arbetförmåga och INTE sjukdom så är det ju inget problem.. Eller!! Brukar vara stolt över Sveriges, numera väldigt urholkade välfärd, men ändå, välfärd. Men nu, när det går så långt att personer, pratar inte enbart om gravida, står helt utan stöd från försäkringskassan trots att de klart och tydligt inte är kapabla att sköta ett jobb då är det fan pinsamt att kalla det välfärd och sjukförsäkring!
Sen är det självklart så att alla inte ska ha sjukpenning eller annan form av stöd från F-kassan, de kanske behöver hjälp på annat sätt, men det är en annan diskussion.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är bra att frågan kommer fram i ljuset. Vi som är gravida hamnar i flertalet situationer i underläge på grund av just graviditeten, om det då inte ens går att bli sjukskriven hur ska vissa av oss få vardagen att gå ihop? Vem betalar min hyra och eventuella barns mat och skolutflykter? Det räcker med att vi som inte har en fast anställning  eller studerar inte har den minsta möjlighet att få havandeskapspenning, detta är korkat nog!!

// Liw



Kommentarer
Postat av: Jennie

Ja , Andreas är som ett barn på julafton ! :) hihi!

2009-09-16 @ 20:00:55
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jag får förhoppningsvis upp min imorgon . Jag vill inte heller ha massa sladdar & grejjer . och helst inget annat på golvet heller . mycket lättare & dammsuga då ! =)

2009-09-16 @ 20:18:56
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Ida

Håller med dej! Helt sjukt d där!



Nu har vi fikat massa bullar o. kakor, kom hem för en timme sen så d blev sen middag. Nu soffan en stund sen sängen.

Sov så gott!

Kramis

2009-09-16 @ 21:04:56
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: Jennie

haha . Umeå var ganska givande i idolväg .



Ja verkligen bra med fria ytor , krypvänligt ! :)



vad gör du ikväll då ? är det bara tv som gäller ( och data )

2009-09-16 @ 21:05:29
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Linda

Absolut! Öka kraven hos doktornerna som sjukskriver istället, tycker jag. Har man sen fått det bekräftat av en läkare att man inte är kapabel till att jobba pga sina problem ska inte FK ha rätt att ha sista ordet. Va fan, alla vet väl att graviditet inte är en sjukdom och det är inte det som är frågan heller! Problemet ligger ju i de problem som uppstår med kroppen när man är gravid, och det tycker man att Fk borde förstå.



Suck. Skönt att man känner sig frisk än så länge...

2009-09-17 @ 06:58:22
URL: http://livetalalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0