Vecka 26

 

 

Jag är på dag 175 av 280. (62,9%).
Jag är i vecka 26.
Jag har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Jag är i 6:e kalendermånaden.
Jag är i 7:e graviditetsmånaden
Jag är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Jag har 105 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Mina tankar: Som sagt, tiden bara rusar iväg just nu, kanske är det så att känslan förstärks av det faktum att jag upplever något nytt i graviditeten var och varannan dag. Magen börjar bli riktigt stor och redan nu tycker jag den är otymplig, vart ska det här sluta!? Pratade med en kompis om min kropp idag och sa det att jag ändå har på känn att jag nog inte blir någon jätte mage, tycker jag är liten i jämförelse med andra, men det får jag väl äta upp så där i v. 36 eller nått. Har fortfarande inga bristningar och jag hoppas vid gud att jag slipper få några senare också, men om de kommer så är det inte så mycket att göra.

 

Bebis: Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger kring 820 gram.
Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar.fetal development at 26 weeks



Mamma: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.




Några mått:

Midja: 108 cm

SF: 25,5 cm


Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh så spännande. Läste lite om dig i din profil och det verkar som att det är första barnet?:)



Ja vissa bloggerskor försöker nå succé genom att provocera vilket i min värld är så fel.....

2009-09-09 @ 16:51:51
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Ida

Har faktiskt inte gjort mkt alls, va ute nästan en timme o. lekte med hundarna på gården annars har soffan varit min vän hela dan =)

Kram

2009-09-09 @ 16:57:13
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: Emma

Åh vad mysigt med bebis! :D

2009-09-09 @ 17:19:34
URL: http://emyx.blogg.se/
Postat av: Elsa

grattis :D

2009-09-09 @ 17:46:09
URL: http://elsaisgren.blogg.se/
Postat av: Jennie

Ja , bubbelvatten ger ju halsbränna . Men kiviksdricka , har du smakat det , det är sött och fint:) & inga bubblor där inte , som kan ge halsbränna . Det finns ju massvis med olika smaker , jag diggar päron ! :)



åhå , Pizzabuffé låtr inte alls dumt inte ! :)



kram !

2009-09-09 @ 18:46:02
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jahaa , okej , :( usch då ! Socker som är så underbart vid opigga dagar . :) Jag har tryckt i mig alldeles för mycket socker under graviditeten , men vi får väl hoppas inte det visar sig på bebisen , haha , ja eller mig efteråt . :O



Ikväll blir det nog lite tvspel , fast ska kolla idol vid nio , :) usch , fotboll är tråkigt :(



Kramar

2009-09-09 @ 19:14:06
URL: http://vantabebis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0