Vecka 27

 

Du är på dag 182 av 280. (65,4%).
Du är i vecka 27.
Du har gått 26 fulla veckor och 0 fulla dagar (v26+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 23 dec 2009
Du har 98 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Mina tankar: Den här veckan som gått har dominerats av att jag känt mig konstant andfådd, i och med att jag inte har feber och är sjuk så är det inte svinis utan Ärtan :) Rörelser blir allt mer tydliga och vi kan nu sitta och kolla på hur Ninjan aka Ärtan sparkar för fullt för att få naveln till en ”klarknapp” Besöket hos BM kändes bra, har börjat gå upp i vikt och har nu passerat den vikt jag hade när vi plussade med 700 gram, en ökning med 2,8 kg sen förra besöket på MVC. Känns skönt, men ännu en bit av min kontroll förloras. Läskigt men samtidigt så trodde jag när vi först plussade att jag skulle väga 110 kg vid det här laget, hehe :) har sett kort på mamma med mig och hon var gigantisk så det är det jag har trott ska möta mig, men inte än i alla fall :) Klumpigheten har blivit värre, har svårt att böja mig framåt och prata inte om att försöka raka bikinilinjen, vart på kroppen finns den?? Har en period då mina händer inte riktigt vill vara med, senast igår lyckades jag tappa både burken med pesto och juice tillbringaren, inte kul! Psykiskt är jag dock starkare och stabilare än någonsin tidigare under graviditeten, det känns underbart! Känns som jag äntligen kan njuta av att vara gravid både fysiskt och psykiskt, väldigt viktigt. I början av nästa vecka ska vi även på Aurorasamtal för första gången, bara insikten om att jag kommer få hjälp med min rädsla hjälper mig mycket i mina förberedelser mot förlossningen. Veckans besvikelse är dock den inställda föräldrarutbildningen på MVC :(


Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Från huvud till häl är det cirka 35 cm långt. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.


fetal development at 26 weeksMamman:

Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln, cirka 5 cm. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.


Kommentarer
Postat av: Liw

Hmm, det blev allt lite konstigt och kodmallen måste fixas :S

2009-09-16 @ 15:10:41
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: Irma

Spana in min blogg och rösta på killen du tycker är finast! kram

2009-09-16 @ 15:45:52
URL: http://irmush.blogg.se/
Postat av: E11in0or

Jag har BF 16 dec :)

2009-09-16 @ 15:57:39
URL: http://iminvantanpadig.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Jag känner igen det där med andfådd.



Jag tänkte tipsa om en tävling jag har just nu, du kan vinna fina ekologiska barnkläder.



Ha en härlig dag!

2009-09-16 @ 16:03:31
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Ida

Jadu det närmar sej =) Tänk när ni sitter med det lilla livet i era armar. Då var det verkligen värt det.

Hoppas du har en härlig dag. Här skiner solen o. vi (ja o. vovvarna) ska gå bort på fika =)

Kram

2009-09-16 @ 16:14:48
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: Mindy

God kväll gumman..Hoppas att allt är bra med dig..Så du är en vecka kortare än mig..ja tiden kommer gå snabbt..Hoppas att du har haft en skön osndag som mig.HA en skön kväll.kram kram

2009-09-16 @ 16:43:25
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: emma

jag ringde mödravården men de hade bara telfontid fårn 8-12, så jag ringde förlossningen och de sa jag skulle ta 2 panodiler och gå och vile. Så jag löade mig i sängen med den bärbara och låg däre nöästan 1 h, sen la jag mig i varmt bd och nu ska jag äta. jag har ortfarande känt av lite men jag ska ändå på undersökning imorrn på ,mödravården för undersökning av mitt bäcken om jag ska ha vanlig förlossning ellr kejsarsnitt. Så då kan ju benrätta för den doktorn imorrn eller?



kram

2009-09-16 @ 16:50:46
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: karolin

Jamen precis det var det jag menade! De är så lika till namnet. Jag ska läsa mikrobiologi någon gång under detta läsåret tror jag men vet inte när, men ändå blandar jag ihop det.



Sjukt intressant är det iallafall! Synd att kursen är slut nu bara. Men man kanske ska ta och fördjupa sig på egen hand, när den tiden finns :)



Ikväll ska jag nog inte göra så mycket. Blir väl tv-tittande och lite sånt. Vi kommer garanterat diskutera den otroligt dåliga försäljaren som var här hemma nyss. Gud så sur han blev när vi sa "nej tack" till sagoböcker för 3000 spänn! haha!

vad hittar ni på ikväll då?

Kram

2009-09-16 @ 17:42:05
URL: http://bekk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0