Vecka 29



Uträkning utgår från dagens datum: Ons 30 sep 2009.
Din graviditet startade
Ons 18 mar 2009.
Din menscykel är ca
28 dagar
Du blev gravid ungefär
Ons 1 apr 2009 (ägglossningen).

 

Lilypie Pregnancy tickers

 

Du är på dag 196 av 280. (70,4%).
Du är i vecka
29.
Du har gått
28 fulla veckor och 0 fulla dagar (v28+0).
Du är i
7:e kalendermånaden.
Du är i
8:e graviditetsmånaden
Du är i trimester
tre.
Beräknat förlossningsdatum Onsdag
23 dec 2009
Du har
84 dagar kvar till beräknad förlossning.

 

Mina tankar: Nu är det verkligen inte länge kvar. Det börjar kännas som det är dags att fundera på vad som ska finnas med i förlossningsväskan och hur vi vill att vår förlossning ska vara. Vilka hjälpmedel vill vi ha och så vidare. Lena på Auroragruppen gav oss en mall för att skriva förlossningsbrev så det ska jag göra i veckan. Och börja skriva en lista på det vi ska ha med oss.

Rent fysiskt börjar jag bli tyngre och rörligheten är nu väldigt låg om jag ska försöka bedöma alltså. Men det värsta är nog inte kommet, utan jag försöker njuta av att jag fortfarande kan gå begränsade sträckor med Vilde i skogen. Ärtan är väldigt aktiv och det syns bara mer och mer tydligt utanpå magen när h*n rör sig där inne. Inte kissnödig lika ofta som förut när jag sover vilket är skönt!

M har börjat förbereda sig inför sin uppgift och läser lite böcker om hur livet efter förlossningen kan arta sig, han har även börjat intressera sig för just förlossningen, något som jag nog mer förnekar just nu.

fetal development at 28 weeksBarnet: Den här veckan väger bebisen drygt 1250 gram och är ca 38 cm lång från topp till tå. Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet om en stark ljuskälla lyser på utsidan. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar. Underhudsfettet bildas och fingernaglarna växer.

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Det kan kännas som om ni varit gravida i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över
förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Ni kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.

Du kommer förmodligen att träffa din barnmorska oftare den sista tiden.



 


Kommentarer
Postat av: Diana ♥

GRATTIS GRATTIS GRATTIS LIW! Du vann!! :D

2009-09-30 @ 10:51:56
URL: http://dianasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0