Inte alltid guld och gröna skogar


Det är inte alltid guld och gröna skogar att vara på resande fot med en tremånaders tjej. Missförstå mig inte, det är helt U N D E R B A R T  att vara här nere i Hälsingland och Dalarna med familj och vänner, men det är även väldigt svårt att hålla rutiner. Mait har ju som ni kanske märkt varit duktig på att skapa sina egna rutiner och sänggående har aldrig varit något problem. Nu har vi dock stött på lite patrull och lillstumpan vill inte riktigt komma till ro lika bra som hemma. Sista veckan har hon sällan om inte aldrig kommit i säng innan åtta, dock är det ju sommartid så det är ju hennes sju, men hemma var sju i senaste laget. Nu är det allt oftare klockan närmar sig nio innan hon sover, hon har även börjat kräva lite mer nattning nu när hon verkligen bor i folks famnar. Vi har annars varit väldigt noggranna med att hon ska somna i sängen och inte i någons famn, men det är inte så lätt att få stolta mor och farföräldrar, vänner och annan familj att tycka samma lika. Det är ju bara idag. Jo visst, men för oss finns risken att det blir en vana som väl hemma i Umeå blir en ovana. Detta resulterar inte bara i att det är just sänggåendet som krånglar utan jag får även svårare att få henne att somna om efter nattamningen och min annars så goda sömn har nu börjat naggats väldigt hårt i kanten. Det är inte kul att klaga och vi vill verkligen inte missunna någon att mysa med Mait, men jag har insett att vi ändå måste hålla på våra och framför allt Maits rutiner för att inte sitta i skiten när vi kommer upp till Umeå igen.



Förhoppningsvis så får vi bättre ordning på nätterna när vi kommer upp till Umeå igen. Jag har inga större förhoppningar om att jag kommer kunna helamma igen. Som det är nu så får hon en till två flaskor per dygn, och när hon väl är fyra månader tror jag vi kommer ge henne gröt till middag istället för flaska. Det är på eftermiddagen/kvällen jag sinar. Med lite tur kan jag då amma innan sänggående och med ännu mer tur så sover hon då längre på natten än när vi bara ger flytande kost. Det kommer vara en betydligt mycket gladare och piggare mamma då =)

Kommentarer
Postat av: Kim

Ja visst växer han så det knakar! :) Tänk, snart är de så stora att man kan (om man vill) börja med smak portioner! För mig kommer det inte så mkt mjölk som hann vill ha, och det går segt. Försöker några gånger per dygn men är kanske bara 2 gr som det kommer "mycket". (men ändå för lite eftersom att han nästintill alltid avslutar med flaska).

2010-04-07 @ 23:10:55
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: krillan

oj så fin bild. Du är ju fan proffs på att fota :)

2010-04-07 @ 23:46:37
URL: http://krillanitis.blogg.se/
Postat av: Glada yoyo

Tack för en bra blogg, brukar titta in och läsa då och då. Min son är 4 mån så det är roligt att läsa om någon dom har det som en själv med barn och matningar osv. Titta gärna in på min blogg om du vill.

2010-04-08 @ 10:11:45
URL: http://gladayoyo.blogg.se/
Postat av: Ros-Marie

Mait är en solstråle!!!

2010-04-08 @ 11:18:01
Postat av: Sara med Tyra & Noah

Men du, hon ser ut att ha tjockat på sig lite lillspinkan! Eller det kanske bara är vinkeln? Söt är hon ju hur som helst, rund som spinkig! :)



Jo det rör alltid till det med rutinerna när man är borta. Jag har haft väldiga problem med just det där att få isäng Tyra i tid när vi är hos farmor och farfar. Dom tycker att hon kan vara uppe sååå länge hon bara vill själv. Jo tjena! Roligt det blir dagen efter då...inte...



Förhoppningsvis löser det sig igen när ni kommer hem och in i rutinerna igen!



Kram på er!

2010-04-08 @ 11:47:45
URL: http://busungarna.wordpress.com
Postat av: ullisar

Vilken härlig och positiv blogg du har!! Mait (vilket fint och ovanligt namn) är dundersöt, o visst är det coolt att få följa med på bäbiresan. Utvecklngens alla steg är fantastiska, å det är ibland svårt att hinna med... Blir lite sorgsen när jag läser om dina "problem" här. Jag känner igen, och minns hur svårt det var - och fortfarande är - att få våra föräldrar att bry sig om våra rutiner. Det var nog först när de själva passade mer än en natt som de äntligen förstod. Det var ju "aldrig några problem" och de kunde "verkligen inte förstå" osv... förrän de alltså fick skörda egen frukt. Första natten gick på rutin (vår) medan andra var resultat av deras egna pajjade rutiner. Elakt skrattade jag i smyg men sa högt, "skyll er själva!"!



Sorry för romanlång kommentar...! Nu ska jag snoka vidare!

2010-04-21 @ 11:17:45
URL: http://ullrika.se
Postat av: LIWet och vardagen

Hej och välkommen :-)

Ang. problemen med rutiner så hoppas jag ( fult jag vet) att det är det där mina svärisar och egna föräldrar kommer upptäcka när de får spendera mer tid med Mait själva. En glad och go flicka har vi sannerligen begåvats med, men är hon trött så är hon trött och då är det inte många som går hem. Det är så trist att de "glömmer" hur småbarns åren var och hur viktigt det är med rutiner. Det är ju till slut min ( och till viss del sambons eftersom han inte vaknar på nätterna) sömn som påverkas, och det är inte lite heller :-(

Men nu hoppas jag att vi ska få lite bättre ordning, när det ändå blev så kassa nätter så håller vi på och försöker få bort nattmålet samt lägga om nattsömnen från 18.30 - 05.30 till 20.00 07.00. Hur det går det får tiden utvisa :-)



Tack för dina tankar och erfarenheter :-)

kram

2010-04-21 @ 15:07:57
URL: http://preggomonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0