Ångest - igen



Gissa två gånger, självklart är det amningen som ger mig ångest ännu en gång. Nu är det oro över att jag inte har tillräckligt med mjölk som spökar. Det känns som jag inte gör annat än ammar, ligger lillan inte och sover så ammar hon eller gnäller efter bröstet. En amningspuckel månne eller är det så att jag inte kan göda mitt  barn? Ska fortsätta kämpa, just nu försöker jag pumpa ut minst en gång/dag för att öka produktionen. Blir det överproduktion så får jag fortsätta pumpa och frysa in eller så blir det rätt och alla är nöjda.

En fråga till er andra med lite äldre barn och lite erfarenhet av magont. Kan det vara så att de vill till bröstet när de har ont i magen? För ibland när hon gnäller och inte har rapat eller fisit på ett bra tag är det två saker som funkar. Mat eller att hon ligger över axeln så att magen stimuleras av trycket från axeln. Någon som känner igen det här??


Kommentarer
Postat av: Karolin

Jag tänker likadant med ammning. Jag har börjat amma så smått nu igen och det funkar bättre än nånsin, utan ammningsnapp till och med! Men jag är ganska säker på att produktionen inte är tillräcklig än. Den har dock ökat rejält sen jag började förra veckan men det tar nog lite tid. TUR att det finns ersättning i såna här situationer, ifall att det inte räcker med bröstmjölk. Annrs hade ju ångesten varit ännu större för min del!



kram

2010-02-04 @ 21:59:37
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag känner igen mig helt i det du skriver. Neo gjorde heller inte annat än åt tyckte jag, och jag oroade mig ständigt för att han inte fick i sig tillräckligt.

Han rapade också, och gör fortfarande när man har honom på axeln. Jag vet inte riktigt, men har också hört att de kan vilja ha bröstet när det har ont i magen. Men om det hjälper det vet jag däremot inte.

Om du ger henne en flaska urpumpad mjölk så du ser exakt hur mycket hon får i sig, hur lång tid efter det vill hon ha mat igen sen? Om du tex vet att hon blir riktigt mätt av ett visst antal ml.. Om hon vill ha tutte efter en dryg timme eller så, så bör hon ju inte va hungrig då?

Eller så är hon bara inne i en tillväxtperiod, och kräver mycket mat för tillfället =)

Hoppas att det löser sig i alla fall.

Kram kram!

2010-02-04 @ 23:01:49
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: Karolin

Jag får bara ut 20-30 ml när jag pumpar. Men för en vecka sen var det typ 2 ml så det har ökat. Jag pumpar var tredje-var fjärde timme ungefär. På natten går det längre tid men annars försöker jag hålla tiderna så att det kommer igång ordentligt. Det verkar dock som att Elin får ut mer än 20-30 när hon suger, och jag hoppas att hon hjälper till att stimulera så att hon kan ammas helt sen :)



kram

2010-02-04 @ 23:11:53
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Paulina

Ja om Mait har ont i magen så kan hon söka efter mat för att dom tror oftast att dom är hungrig och att det ska gå över mat men oftast är det inte så använder du minifom eller sempers droppar?

Om du inte gör det om du märker att hon blir gnällig och du misstänker magen borde du testa med minifom eller sempers magdroppar och prova om det blir bättre sedan om du vill få igång mjölken mer så finns det att köpa amningste och det ska tydligen fungera har själv inte testat det men har hört från dom som har använt det och dom ger det bara plus poäng.

Jag hade stora problem med mitt första barn med amningen ammade bara till 3 mån.

Men nu med mitt andra barn som är 1 ½ mån fungerar det otroligt bra med har aldrig behövt ge honom ersättning eller så. men han hänger vissa dagar bara på bröstet för då är det magen som spökar. men då har jag en underbar babysitter spm vibrerar och skulle aldrig kunna klara mig utan den.

Om du vill spara mjölk och få igång den lite mer så borde du ha amningskopp på det andra bröstet som du inte ammar ifrån för att då aktiverar du det andra + att du kan spara det som kommer och frysa in det en dag tror jag att du lätt kan spara ihop 100 ml på det... Hoppas jag inte bara har svamlat i dina ögon nu utan att jag har hjälpt till lite :)

2010-02-04 @ 23:39:47
URL: http://annasofiapaulina.blogg.se/
Postat av: Jennie

du vaknade ju inatt av att det sprutade massa mjölk , :) då är det nog ingen fara , jag kände också så men det är ingen fara tror jag inte . Ha lite ersättning hemma utifall att .



kramar

2010-02-05 @ 00:25:41
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: unique

Gör det ont när du pumpar menar du?

2010-02-05 @ 04:16:10
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Josefine

Det kan mycket väl vara så att hon vill till bröstet för att hon har ont i magen (om det nu inte är en tillväxtperiod då). Signe behöver ibland bara slicka lite på bröstvårtan för att fylla blöjan!



Nu vet inte jag hur ont Mait har men om det är besvärligt för henne så kan jag rekommendera Sempers Magdroppar. De innehåller nyttiga tarmbakterier och hjälper bebisen att hålla en sund tarmflora. Har fungerat jättebra för Signe!

2010-02-05 @ 08:45:03
Postat av: Jennie

ja testa med dom . Jag vet hur jobbigt det är som nybliven mamma när den lille har ont o man vet vad man ska göra :( Vidar hade ju också ont i magen , men det gick ju över när vi tog bort amningsnappen , nu får han bara ont om han inte rapar riktigt .



yes , ett helt svin minsann :)höhö ..



Hur är det annars med allt ? skolan , lillan , jaa allt ?

2010-02-05 @ 10:53:50
URL: http://vantabebis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0