Hata mig om ni vill



En del av er kommer säkert hata mig för det jag kommer skriva, men det skiter jag i! Jag vet även att det in är PK att uttala sig så här men det skiter jag vördnadsfullt i också. Min blogg mina åsikter =)

Antar att alla i detta amerikaniserade land vet vad uttrycket white trash innebär? I dagens Sverige dyker det, i mina ögon, upp mer och mer white trash tendenser eller kanske trender. Speciellt när det kommer till saker för barn och namn på barn. Som sagt, en del av er kommer hata mig, och de jag umgås med IRL är väldigt medvetna om mina åsikter när det kommer till vissa saker, för jag kan ha väldigt starka åsikter...

  • Kläder, nappar, filtar, ja vad skit som helst där det står älskling. Dvs i princip hela Lundmyr of Swedens kollektion.
  • Hello kitty, Nalle Puh och annan reklam som folk betalar för. Förstår ni att ni hjälper olika stora företag att göra PR och tjäna mer pengar när ni KÖPER deras kläder och saker? Borde vara de som betalar er för att använda era barn som reklam pelare.
  • Namnskyltar eller om ni så vill registreringsskyltar till barnvagnar. De får mig att vilja spy!
  • Amerikanska namn. Kevin, Destiny, Sue-Ellen, Liam osv. WTF, hur tänker folk? Ungefär som att döpa en unge till     Vargtand eller något annat skit.

Ni får gärna tycka jag är förmer men detta är MINA åsikter, like it or not! Och ja som jag skrev, PK är inte min grej när det kommer till sånt här. Förlåt om jag sårat någon. Det kan ju lätt bli personligt för åsikter går isär, men jag ville bara få ur mig lite.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Jag håller faktiskt med dig till fullo. Även om jag faktiskt åkt dit på lite laban-grejer och pingu-grejer bara för att jag älskade dessa sagor/Tv-program när jag själv var liten. Men jag kommer undvika hello Kitty om jag får en dotter.



Den 25/11 när jag läste VK:s bäbisannonser tror jag folk hade rekord i hemska namn: Joy, Iggy, Holly, Destiny, Todd och Pixie (!!!)

2010-01-05 @ 01:24:39
URL: http://josefinsblogg.wordpress.com
Postat av: Malin

Goo Liw Goo Liw!!!

Håller med på alla punkter!!!

2010-01-05 @ 06:56:20
URL: http://maoke.blogg.se/
Postat av: Monica&Theodor

Helt klart att man ska stå o säga sina åsikter! Allt för lite folk gör det tyvärr.. Dock e jag en sådan tjej som älskar nalle puh o hello kitty :/ Menmen.. det får jag stå för :D

Hoppas allt e bättre med dej nu iallfall!

2010-01-05 @ 07:26:33
URL: http://theobeosmamma.blogg.se/
Postat av: Michaela

Jag håller faktiskt med om detdär med namnskyltar. Gillar det inte alls! Men detdär med att man betalar för reklam, det har jag aldrig tänkt på. Låter ju vettigt men tigern i nalle puh är ju bara för söt :)

2010-01-05 @ 08:13:16
URL: http://michaelasvida.blogspot.com
Postat av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Hehe. Inte behöver vi väl hata dig för det:) Trevligt med lite åsikter. Jag håller med dig på de flesta punkter. Speciellt kissekatten. Jag spyr av kommersialismen och jag kommer aldrig att köpa en Hello Kitty -pryl. Dock kom det ofrivilligt i julklappssäcken...



Däremot har jag ju registerskyltar till vagnen. Jag har inte tänkt på dessa som något speciellt. Jag tycker själv det är intressant att kunna se på vagnen vad barnen heter och när de är födda. I och för sig hade jag inte tänkt anskaffa sådana - Marius fick sin och sedan kändes det självklart att Celine också skulle ha en egen. Fast så tycker ju vi också att våra ungar har världens finaste namn - förstås.

2010-01-05 @ 08:24:44
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: jenny

Håller inte med dig ett dugg men respekterar dina åsikter. Dock så tycker jag att skriver man ett inlägg som det här så ber man inte om ursäkt för det i slutet.

Grattis till lillan!!

2010-01-05 @ 09:03:47
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Elin

Liw! Vad kul det är att läsa din blogg och följa ditt nya liv som förälder. Spännande med alla bilder oxå där man får se lilla Mait.



Och du, jag håller med dig om i princip allt du skrev om White trash, utom möjligen det där första med älskling. Registreringsskyltar på barnvagnar gräsligt!



Men jag kan glädja dig med att de verkar vara på väg bort. Det har faktiskt blivit ovanligt att se sådana på Östermalm och Söderområdet numera. Även om trender i mindre städer (jmf med Norrköping) brukar kunna ha en tendens att fastna längre så brukar de försvinna ett tag efter att Östermalmsdonnorna och Söderkisarna slutat använda något.

2010-01-05 @ 09:51:49
Postat av: Sophia

Man har ju rätt att tycka som man vill:)Själv tycker jag hello kitty är söt, men har knappt köpt nått me detta på dock. Jo en pyamas som var på rean. Sen har ju jag alltid gillat nalle puh och disney, men som sagt jag köper så sällan barnkläder då vi fått ärva så himla mycket och fått i julklapp. Hoppas ni får en bra dag! Kram

2010-01-05 @ 11:02:15
URL: http://myfamilyblogg.blogg.se/
Postat av: Tova

Hehe, kan hålla med om en del punkter där.



Dock vet jag själv hur föränderlig jag kan vara i mina åsitker och principer - så aktar mig för att uttala mig om saker, eftersom jag kan få betala för det senare... :P

2010-01-05 @ 11:56:06
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: AnnaH

Personligen gillar jag inte att man placerar människor i fack på det sättet. Synd att få stämpeln WT om man väljer ett namn som Kevin för att man tycker det är fint, köper kläder och prylar med en viss figur för att man gillar den eller sätter vagnsskylt för att det gick att trycka dit flaggor som visar barnets dubbla nationaliteter. Jag skulle själv aldrig välja amerikanska namn eller sätta registreringsskylt på vagnen men vem är jag att döma andras smak och val för det?



Däremot är det ganska intressant att människan, inkl jag själv, är så lättpåverkad av rådande trender.

2010-01-05 @ 13:02:48
URL: http://annaharr.se
Postat av: Catarina

Ja, jag tänkte på det för nån dag sedan. Vi har fått många klädesplagg med Hello Kitty på och visst är lillan jättesöt i rosa. Men vad ska hon tänka när hon blivit stor och tittar i sin bebisbok? Att vi var besatt av Hello Kitty?



Jag håller med om de där registreringskyltarna och fåniga utländska namn. En man på mitt jobb hävdade bestämt att socialgrupp C är den som ger sina barn namn efter kändisar. (Eller försöker döpa dem till Pripps.) Vilket ju kanske kan stämma, jag tror inte särskilt många snobbiga överklassare döper sina barn till Sue-Ellen.



Men jag vill fortfarande ha bäddsetet från Lundmyr ;)

2010-01-05 @ 13:28:40
URL: http://lillawestin.blogspot.com
Postat av: Sandra

Kul att du skriver precis som du känner/tycker! Det är inte alla som vågar göra det.

Jag kan hålla med dig faktiskt. Men däremot har jag nog köpt lite labanprylar eftersom jag tycker de är så söta =)

Vad gäller Hello Kitty så håller jag fullständigt med dig!

Kram på dig!

2010-01-05 @ 18:17:08
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: Sara, Tyran & Minimyran

Hahaha, du är modig du ;)



Lundemyrs grejer tycker jag är jättefina (nåja, inte allt, men en hel del) och Hello Kitty och Nalle Puh finns i allt för många upplagor här hemma :) Men det vet du ju redan ;)



WT-namn i form av Trixibell och liknande får mig dock att kräkas och namnskyltar till barnvagnar är jag inte heller något fan av. Har dock sträckt mig så långt att jag faktiskt köpt en i miniformat till Tyras snowracer, men det beror helt enkelt på att jag tyckte det var smart att märka den, så jag kan lämna den på förskolan i vinter, utan att nån annan "råkar" ta med sig den hem!



Jaja, det är bra att folk har olika åsikter och tankar. För tänk så tråkigt vi skulle ha om vi aldrig hade något att störa oss på ;) hihi

2010-01-05 @ 18:41:51
URL: http://viktigamammansvardag.wordpress.com
Postat av: Isabelle

Hello Kitty är dock dagens disneyfigurer. När jag var liten var det Musse Pigg på tröjorna, och då var det ingen som talade om att detta var reklam och på den punkten håller jag faktiskt inte med dig. I såna fall är det otroligt mycket kläder som även vi äldre människor inte kan ha. Eller tex. något från Villervalla, vilket är otroligt lätt att se om det är, blir det också reklam då eftersom det är så uppenbart att kläderna kommer från det märket? Eller andra kläder där märket står utanpå tröjan?

Sen måste jag säga att folk missbrukar "white trash", saker blir inte automatiskt wt bara för att många människor ansluter sig till just den trenden, vilket jag tror är den största anledningen till att människor tycker att något är wt. I ens strävan efter att vara orginell så råkar alla ändå hamna på samma ställe och då är det helt plötsligt de som inte stärvat efter att vara orginell, utan de som "vill vara som alla andra" som är de som är orginella. Så frågan är om det är de som vill vara annorlunda (som antagligen från början var meningen med alla dessa amerikaniserade namn osv) eller de som vill vara som alla andra (som alla andra en gång var kanske man får säga) som är de egentliga wt-folket :)

Jävlar vad jag svävade iväg där, men jaja :P

2010-01-05 @ 20:33:55
URL: http://vildunge.blogspot.com
Postat av: Nikki

Jag måste få säga att hela samhället är uppbyggt

på detta sätt, om du ska stå rakryggad efter ditt uttalande så kan inte heller du använda någon form utav märkeskläder eller skor. Inte heller köpa märkesvagn osv. För det handlar ju även det om reklam. Håller med om att det är hemskt men så är livet, så som att cocacola är ett multinationellt företag och utplånar de små läskföretagen och varje gång du går med en colaflaska eller Mer på stan så ser de dig som en levande reklampåle (jag vet för jag har jobbat för svinen)

Så du kanske ska se till dig själv innan du dömmer de som väljer att sätta på sina barn nalle puh eller vad det nu kan vara.

Kikar in för att läsa ditt svar, alltid spännande att se hur folk resonerar kring sådana här saker då vi är en familj som i det längsta försöker undvika kommersiella saker in i det längsta men vet även hus vårt det kan vara.

Ha det bra! / Nikki

2010-01-06 @ 20:51:08
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Redan när jag väntade mitt första barn sa jag att om någon kommer släpandes med en sån där jäkla barnvagnsskylt så tänker jag INTE använda den. Möjligtvis på barnets rum men aldrig att jag skulle ha den på vagnen. Har alltid ogillat dessa skyltar.



Däremot så har jagsvårt för att hålla fingrarna borta från Hello Kitty, Nalle puh och allt annat "reklam-sött" som kedjorna har nuförtiden. Jag tänker inte heller alls på att det är reklam. Min dotter gillar kissen och vill hon ha en plagg med Kitty på så får hon det. Jag tänker inte förbjuda henne att klä sig i vissa plagg, men visst kan jag ibland visa henne ett annat plagg och fråga om hon inte vill ha det istället.

2010-03-04 @ 18:51:57
URL: http://freijasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0