Silicon boobs?



Varje morgon när jag vaknar så känns det som jag har silicon bröst, det spänner och är överfullt i dem, som tur är så är det lätt åtgärdat så fort Mait vaknar, men det är inte skönt. Nu har det dock börjat bli överfullt lite titt som tätt. Tror inte att det är för att Mait äter mindre utan för att jag producerar mer än hon behöver och hon har de senaste dagarna börjat klara sig längre perioder utan mat vilket gör att de hinner fyllas på under en längre period innan de "tömms". Nu till min lilla fundering. Jag skulle vilja pumpa ur lite nu och då, dels för att ha mjölk åt Mait när jag ska iväg och jobba mina pass på UG men även för att det är så oskönt att gå runt med två sprängfulla meloner under tröjan. Om jag förstått det här med mjölkproduktion och amning rätt så produceras det mer mjölk ju mer som försvinner ur brösten, så om jag börjar pumpa när det är "fullt" så kommer det bara sätta igång produktionen mer. Någon som vet om jag har rätt när jag säger så? Känns ju dumt att öka produktionen när "problemet" är att jag redan producerar för mycket...

Aja, det var min kvälls fundering, förhoppningsvis är lillskruttan hungrig snart så jag får ta ur implantaten tillfälligt =)

Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Moa

Sådär har det varit för mig med till och från. Verkar som om det kommer i perioder, tror det är för att Douglas kräver mer mat och innan det stabiliserar sig så blir det spänt och jobbigt.. Har tänkt pumpa ur men varje gång som jag tänkt att om det fortsätter såhär i morgon så pumpar jag ur så har det stabiliserats.

Jag har oxå fått för mig att man bara producerar mer om man pumpar men jag vet ärligt inte om så verkligen är fallet.



2010-01-23 @ 20:16:57
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: Jennie

Jag tror inte man producerar mer om du inte tömmer de HELT , utan att du bara lättar på trycket typ . Jag har ju pumpat lite ibland , och det har inte gjort att jag fått mer . Ibland blir det ju bara för mycket . Jag tror dessvärre att min mjälk börjar sina redan nu . :( men han har ju trots allt varit nöjd med den i 4 månader ! :) men snart får vi nog komplettera !



2010-01-23 @ 21:26:24
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Sandra

Ja vi har haft riktigt fint väder här idag =) Men oavsett så är det så himla skönt att få komma ut och röra på sig lite. Det gjorde jag inte i onödan under graviditeten precis så det är skönt å komma igång igen.

Ang amningen så har jag också hört att man producerar mer, ju mer du ammar.

Men om du har så mycket så bör du nog pumpa ut lite då och då så du inte får mjölkstockning. Du kan ju pumpa så att det värsta trycket försvinner, och inte tömma dom. Då kanske du inte producerar så himla mycket extra? Så gjorde jag i alla fall när jag ammade och jag tyckte det funkade =)

Hoppas allt är bra med er!

Här är det bara fint.

Kram kram

2010-01-23 @ 22:04:30
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: unique

hade ju hoppats på att du skulle få lite svar på den frågan då jag undrar detsamma.



vi mår utmärkt. allt funkar som det ska. fast jag måste lugna ner mig lite. stressar för mycet och vilar för lite. vill vara perfekt =)



2010-01-24 @ 06:00:00
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Catarina

Jo, jag tror också att det är så.

Jag har haft samma fundering.

Men mina läcker mycket om de är fulla. Om hon äter från det ena så droppar det från det andra så jag har en sån där droppkopp och samlar isbitar i frysen.

Blir det för fullt så brukar jag lägga henne till bröstet fast hon nästan sover, hon brukar vakna till och snutta lite ELLER inse att hon är superhungrig och ta sig en lång slurk. :)

2010-01-24 @ 15:21:59
URL: http://lillawestin.blogspot.com
Postat av: Josefine

Det kan vara så att brösten är fullare för att din bebis ökat produktionen i dem under de senaste dagarna, vilket du faktiskt inte behöver ha märkt. Jag märker inte när min bebis har s.k. tillväxtperioder förrän brösten är sprängfyllda och själva arbetet med att öka produktionen redan är över.



Huvudregeln är att ju mer mjölk som kommer ur bröstet, desto mer mjölk produceras. En bebis ammar betydligt oftare än vanligt under en eller flera dagar för att öka produktionen, så jag tror inte att enstaka pumpningstillfällen påverkar produktionen så mycket, men det är ju bra om man är medveten om "risken" för ökad produktion iallafall och kanske låter det gå en dag eller så mellan pumpningarna. Det är lätt hänt att "fastna" i ett ständigt pumpande, speciellt om man satsar på att "tömma" brösten, eftersom de inte kan tömmas...



2010-01-24 @ 17:50:27
Postat av: Fru Evelina - HappilyEverAfter.se

Jag tror också att du kan pumpa lite för att lätta på trycket, det är som sagt när brösten töms helt som det signalerar att det måste produceras äääännu mer :-).

2010-01-24 @ 21:45:20
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Kim

Mina är sprängfyllda och då pumpar jag i ca 5 min ur varje bröst, då blir de mjukare och det känns behagligt. :) Och så fryser vi in i is kubs formar.



Skönt att slippa ha stenhårda bröst, och att lätta lite på trycket ur dom. Jag har en bröstpump från apoteket, den kostade under 200kr och funkar bra.

2010-01-25 @ 12:17:34
URL: http://kimlundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0