VIkt ångest


De flesta nyblivna mödrar verkar ha så jäkla mycket ångest kring det här med sin vikt, varför? Jag har en konstant ångest eller kanske snarare oro, och det gäller då inte min vikt utan Maits. Hur ska man veta att liten får i sig tillräckligt? Tycker det är jättesvårt. Fast frågan är om det inte är min oro som förstorar alla tankar och känslor kring hennes matvanor. Hon äter i snitt var tredje timme, ammar minst en halvtimme från varje bröst och varje matning avslutas med ersättning. Mängden ersättning varierar men efter mellan 15-30 ml så är hon mätt och börjar kräkas. Idag är Mait 7 dygn gammal, alltså bör hon få i sig 70 ml mjölk per amning. Gud vad jag hoppas att lilla Mait får i sig ca 50 ml bröstmjölk per gång så hon inte äter för lite. Men jag kan inte tvinga i henne ersättning..

Det är verkligen många tankar kring det här med maten, men hon är pigg när hon är vaken och vill gärna vara med med sina stora blå ögon. Kärlek!

Och jag kommer faktiskt i mina jeans jag hade innan jag blev gravid, de är till och med rymligare, väldigt trevligt
=)

Kommentarer
Postat av: Kim

Jag har inga byxor som ja kunde ha innan graviditeten, haha. Förutom mjukisar! :p

2010-01-04 @ 15:34:04
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: unique

Det kan inte vara lätt att inte veta. Du ska se att hon säkert får i sig tillräckligt.



Grattis säger jag till dig. Tror inte det kommer gå så snabbt för mig. Har ju trots allt gått upp 20 kg =(

2010-01-04 @ 15:37:25
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Kim

Har han träffat barn förut? Vår lill kille är ju bara 6 månader snart, han träffade "små" barn för första gången på julafton (en 4 åring + 8 åring) och det gick bra. Såklart tyckte han att de var spännande om dom sprang, de tolkade ju han som lek!

2010-01-04 @ 15:43:46
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Sophia

Minns den där oron kring vikten (bebisens). Nu tänker jag inte på de längre eftersom hon går upp i vikt hela tiden. Hon äter när hon är hungrig och de funkar bra. Nu behöver jag inte ens kolla på klockan för att se hur länge hon äter då de varierar. Ibland sitter hon längre och ibland kortare. Jag tror nog inte du behöver oroa dig när du ger henne ersättning också. Men ni går väl rätt ofta till bvc nu va? de gjorde iaf vi i början å de va ett enormt stöd. Kram

2010-01-04 @ 16:14:37
URL: http://myfamilyblogg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag har oroat mig för maten kring Neo också, dygnet runt sen han föddes och jag gör det fortfarande! Helt i onödan tror jag, men det är klart man är orolig som mamma! Och när man ammar har man ju ingen koll på exakt hur mycket dom äter =)

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Och blir hon mätt och då kräks som du skriver, så bör hon ju ha fått i sig tillräckligt =)

Hoppas allt är bra med er annars!

Skoj att du kom i byxorna! Jag kommer inte i ett enda par som jag hade innan graviditeten, och Neo är nu 2 månader. Lite drygt, men det kommer nog för mig också så småningom =)

Kram på dig!

2010-01-04 @ 16:56:14
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: eLi

Lämna gärna en åsikt om vad du tycker om folk som köper hundar som en slags accoserar?

2010-01-04 @ 18:17:55
URL: http://lovejunkiie.blogg.se/
Postat av: Kim

Jävla idiot ungar! Tyvärr verkar det där rätt vanligt. Vi höll på med collie förut och mammas kompis hade en collie som inte gillade barn just för att han blivit slagen med pinnar av små barn när han var liten valp. :(

2010-01-04 @ 18:43:53
URL: http://kimlundin.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker verkligen att det är trist att man fick va med om en sån förlossning. Jag ville ha en "vanlig" utan komplikationer så klart. Och samtidigt som jag skulle vilja va med om en vaginal förlossning om det ev skulle bli ett till barn nån gång, så kommer jag inte våga ta den "risken".

Hur va det för dig? Du förlöste vaginalt trots allt va?

Ja visst är det massor med hormoner, jag kände inte alls igen mig själv i början. Det är först nu som jag börjar komma tillbaka till verkligheten. Men det är ju så det ska va, man har ju trots allt varit med om en hel del =)

Så du är absolut inte ensam om att oroa dig!

Kram kram!

2010-01-04 @ 19:20:31
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: Moa

Jag har oxå funderat på det där med om han får i sig tillräckligt med mjölk. Nu hade ju Douglas ökat i vikt även utan ersättning men jag har ju tyckt att han äter så korta stunder varje gång.

Så jag surfade runt och kom fram till att det nog är ok ändå. =) Imorgon är det dags för BVC så då får vi ju veta om han ökat i vikt.



Men det är ju så svårt att veta hur mkt dom verkligen får i sig när man ammar. När vi var inne på BB och fick hjälp med amningen så sa BM att om som kräks efter maten så har dom fått i sig för mkt mat. Fast det stämmer nog inte in på alla bebisar för vissa har nog lättare för att kräkas efter maten än andra.



Kram

2010-01-04 @ 22:25:32
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: Sara, Tyran & Minimyran

Jäklar, jag hade mina preggojeans lääänge efter förlossningen!

2010-01-05 @ 18:43:49
URL: http://viktigamammansvardag.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0