Besviken


Fick precis ett samtal från min älskade lillebror Emil. Han sökte till polisutbildningen i måndags och fick idag ett mail som innehöll beskedet att han INTE får bli polis pga sitt synfel. Han är lite närsynt och då blir man tydligen en olämplig polis. Fattar att man inte kan se hur dåligt som helst, men när man korrigerar med linser samt kan operera så synen blir "normal" dvs. 0/0 så borde man ändå få gå vidare i uttagningsprocessen. Är inte personligheten viktigare när det kommer till att vara lämplig som polis?

Här i Umeå finns det polisutbildning och jag säger en sak nu som jag vet kommer få er att tro att jag drar alla över en kam, men polisstudenter är bland de mest korkade, ignoranta och testosteronstinna personer jag någonsin träffat, oberoende av kön, ålder och etnicitet. Hur kan det komma sig att lagens långa arm inte sträcker sig längre än vad deras muskler klarar av? Är helt säker på att armen skulle vara bra mycket längre och mer elastisk OM nyrekryteringen av polisstudenter baserades på dels IQ men framför allt EQ istället för muskelmassa och syntest! Bakläxa till rikspolisstyrelsen eller vilka det nu kan vara som är huvudman för polisutbildningen!

Jag vill inte leva i ett samhälle där lagen upprätthålls med hjälp av muskler, lagar ska upprätthållas med kunskap, empati och en förståelse för samhällets ALLA invånare. Tyvärr så tror jag inte att Sverige är på väg åt det hållet. Det snackas om att polisutbildningen ska göras om och att de ska ta in personer som besitter just empati, och förmåga att samtala och bemöta människor i olika situationer, jag hoppas det blir verkligehet, men just nu är det tyvärr inte så. Idag är det störst muskler vinner, som vanligt är det nog bara tomma ord de kommer med för skulle de göra om lämplighets testen så skulle säkerligen 99 procent av dagens poliskår vara "inaktuell", varför skulle de göra sig själva otillräckliga?

Glömde skriva varför jag är besviken. Jo, min bror skulle bli en så bra polis. Jag säger det inte för att han är min bror utanför att han kan ta människor i alla sorters situationer. Han bemöter ALLA på ett likvärdigt och respektfullt sätt och han kan prata med människor på ett bra sätt. Han skulle bli precis den slags polis som Sverige behöver.

Kommentarer
Postat av: Helena

Håller med!! Till fullo.. Hela utbildningen och dess intag borde ses över! Helt klart..

2010-03-25 @ 07:34:47
URL: http://blogg.vk.se/e-lack
Postat av: Tella

Det är rena testosteron-stormen inne på polishuset alltså. När jag gick min socionomutb så hade vi en kurs som vi läste tillsammans med polisstudenterna och DIREKT när man klev in i polishuset ¨så blev stämningen mkt hårdare. Skrämmande också att höra hur de resonerade när vi skulle diskutera vissa samhällsfrågor. "LÄNGRE STRAFF, HÅRDARE STRAFF" "ge polisen rätt att använda mer våld mm"

Vi socionomer hade mer tänk som "förebyggande" "stöd och kunskap till alla inblandade mm"

De tyckte förståss att vi var hur mossiga och nördiga som helst. jag blev uppriktigt skrämd av hur dagens poliser blir utbildade om de har denna uppfattning. Forskning påvisar att "skrämseltaktik" som poliser ofta kör med ger bara negativa effekter, inte stoppar kriminalitet. En studie som nyligen gjort i USA.

Trist att man ska falla på en sån liten skitsak som ett litet synfel.

2010-03-25 @ 07:50:11
URL: http://tellas.blogg.se/
Postat av: AnnaH

Fy, vad trist! Ska poliser som utvecklar synfel få kicken då också???



En bekant till mig läser på polishögskolan och hon upplever precis som du att många studenter och färdigutbildade poliser saknar empati. Hon har själv jobbat inom psykvården tidigare och tycker det är så synd att poliser generellt sett ser psykiskt instabila personer som sämre människor än andra. De tänker helt enkelt inte på att de stöter på dem endast när de är instabila, våldsamma, störande eller vad det nu må vara och att de inte alltid är sådana.

2010-03-25 @ 08:09:08
URL: http://annaharr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0