Latensfasen


 

Ärtan var beräknad att komma ut den 23:e december, dagen kom och gick utan några speciella känningar. Vi laddade för julafton genom att klä granen och äta tacos.

Julafton kom och vi knäppte några kort att visa upp för våra familjer från vår jul. Jag rund som en gigantisk julgranskula, klänningen ( normal stl 40, ingen särskild preggomodell) satt som ett korvskinn och mönstret förstärkte verkligen känslan av julkula.

 

På eftermiddagen följde vi den väl invanda traditionen, Kalle Anka och hans vänner firar jul vid 15.00. Redan efter några minuter känner jag hur den första ordentliga värken kommer, den andra värken kom vid 15.15. Vi bestämmer oss för att vi ska kolla på Kalle och hans vänner och sen äta vår julmiddag som vi båda längtat efter och öppna paket, så bråttom är det ju inte. Detta visar sig verkligen stämma..

Efter maten tar vi oss en tur ut i snöovädret som råder, vi tar oss runt huset och tillbaka. Det tar ungefär 15 minuter och på denna stund hinner jag med 5 värkar. Tycker inte att de gör så värst ont, men jag är tvungen att stanna upp och andas mig igenom dem. Vid 19 ringer jag in till förlossningen och frågar hur de tycker vi ska göra, barnmorskan jag får prata med där tycker vi ska komma in för undersökning och eventuell sovdos eftersom värkarna är så täta. Sagt och gjort, en timme senare sitter vi i bilen på väg in till förlossningen. Vi tar med oss förlossningsväska och kamera ifall att.

Besvikna men ändå lättade över att det inte var på G riktigt än fick vi vid 23 tiden åka hem med vetskapen att jag var öppen 1 cm och att tappen inte var helt utplånad samt knark ( 2 citodon + sömntablett).

 

Vaknade sent på juldagen, kring lunch om jag inte minns fel. Kroppen jobbade hela natten och nu hade slemproppen gått, jag mådde hur bra som helst i huvudet efter nästan 12 timmars sömn, men kroppen hade inte vilat för fem öre så jag var som en urvriden disktrasa. Illamåendet sköljde över mig i vågor och jag kräktes så fort jag klev ur sängen, när detta skedde kom även det sista av slemproppen.

Efter lite tjat fick jag med mig Magnus ut på en tur i polackbilen, Julaftonens myckna snöande hade avtagit och vi tog oss fram med nöd och näppe i ett alldeles vitt och stilla vinterlandskap. Skakningarna från bilturen gjorde att värkarna intensifierades ännu mera . För att fördriva tiden kollade vi på Sällskapsresan 2 och 4, kommer ihåg att jag var så grymt irriterad på alla kanaler som körde sina vanliga tablåer, det var ju jul och filmernas högtid, enligt mig =)

Undersökning och CTG på juldagen

Vid 20-tiden for vi in till förlossningen, igen, efter att ha pratat med en manlig läkare som hade jour så tyckte han det lät som att jag borde sova kvar över natten för att få en tyngre sovdos eftersom min kropp inte vilat något på den andra. Undersökningen visade att det inte hänt så mycket, var öppen 1 cm till, så totalt 2 och tappen var lite mindre men fanns kvar. Fick sovdosen vid 21:50, en morfinspruta i rumpan, sömnspruta i armen och nått annat som jag inte minns vad det var. Magnus satt kvar med mig tills jag somnade vid 23:15 och pillade mig på pannan och vi löste korsord. 00:05 vaknade jag och behövde gå på toaletten, hade kraftiga värkar som inte alls avstannat eller minskat i intensitet. Gick och la mig igen i det lilla rum jag fått för natten ( M fick inte stanna utan for hem för att sova när jag somnade), kände mig rastlös och somnade om först vid halv två tiden. 02:20 vaknade jag igen och gick upp och satte mig i köket. Gjorde i ordning två mackor och kollade lite på TV. Det tog mig en halvtimme att få i mig mackorna mellan värkarna minns jag. Gick till sängs, igen, och lyckades somna, sov 15 minuter blev kissnödig. Låg sedan och vred mig utan att kunna sova fram till 05:30 då jag gav upp och började lösa korsord istället. Under natten hade Maj varit den som tagit hand om mig och jag pratade med henne då och bad henne ringa Magnus, han kom vid 06:30.

Efter frukosten på Annandag jul satte de CTG mellan 07:30 – 08:00 kurvan visade på regelbundna värkar med 1 till 3 minuters mellanrum. Efterföljande undersökning visade på att jag var öppen 2 cm och livmodertappen näst intill utplånad. Vi fick reda på att vi skulle få en läkarkonsultation av Lena som undersökte mig så vid kvart i nio tog vi en promenad på sjukhuset för att få igång det lite mer. 10:20 fick vi träffa läkaren som inte tyckte att igångsättning var ett alternativ eftersom jag sovit så lite, jag var för trött för en förlossning. Vi blev ändå kvar och tog ett bad, käkade lunch. Under den här tiden är värkarna fortfarande regelbundna med 1-3 minuters mellanrum.

Klockan 14:30 bestämmer vi oss för att åka hem efter ytterligare en CTG kurva som visade samma som innan. Ärtan mådde bra och jag höll på att bli galen på sjukhusmiljön. Lyckades snacka till mig en sovdos på plats så vi skulle slippa åka in igen till kvällen för att få ut knarket. Ännu en gång fick vi med oss Citodon som är helt verklöst på mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0