Hårfager


Något som har diskuterats ganska mycket här hemma är hurvida Maitan kommer ärva min eller Magnus hårväxt. Båda är mer eller mindre rödhåriga så att hon blev det är ingen direkt överaskning, värre om hon inte varit det. Magnus har ( förlåt älskling) lite dåligt mer hår så här i slutet av sina yngre dar men jag däremot har hår för tre. Från börjar var Mait ganska väl behårad, ingen jätte kalufs eller hårspännen behövdes men hon hade i alla fall hår när hon föddes. NÄr hon sedan blev över månaden så började hon bli skallig, som de flesta bebisar, och med väldigt tydliga vikar, precis som käre fadern. De senaste veckorna har vi dock börjat se en antydan till kalufs och vikarna har täckts med röda fjun, eller nu är det näst intill "riktigt" hår. Hennes ofrivilliga rakning i bakhuvudet, ni vet den de får för att de ligger på rygg hela tiden, har börjat växa igen och håret i nacken är faktiskt riktigt tätt och fint. Ska bli kul att se vart de slutar, när jag var drygt ett år så hade jag rejält med lockigt, tjockt hår. Hoppas Mait har ärvt mitt hår.


Dryga 3 veckor och håret är kvar.


8 veckor och betydligt mycket mindre hår.


Idag

Betydligt mycket mer hår och både vikar samt kala fläcken börjar täckas. Jag har börjat fundera på om det inte kan bero på att det som BVC kallade mjölkskorv var eksem och så fort vi började smörja med kortison kräm så försvan det. Tror att det då blev möjligt för håret att växa, det var just i vikarna som de täppte till som mest och nu är det just där hår växten tagit mest fart.. Eller så är det all den havregrynsgröten hon äter som gör susen. Något har i alla fall hänt och det är bara till det bättre =)


Kommentarer
Postat av: Nina

tjings! dem tappar ju nästan alltid allt hår som dem hade på bb.. men innan du vet ordet av det så kommer det att växa som ogräs.. vänta å se bara ;)

2010-05-10 @ 23:16:57
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Marlene

Jo det är det :)

Han växer så det knakar, hihi. Han väger nästan 10 kg numera!

Din har också växt bra ser jag, hihi :)

Kram

2010-05-11 @ 07:22:58
URL: http://bymarlees.blogg.se/
Postat av: Moa

Douglas hår börjar oxå komma tillbaka... Jag pillade så mkt mjölkskorv att stackarn blev tunnhårig. =)



Nu kommer det med rasande fart och i en annan färg. Han föddes ju med mörkbrunt hår men nu blir det mer mellanblont verkar det som.



Intressant hur hårfärgen kan ändras, själv föddes jag med nästan svart hår, sen blev det mer åt det bruna hållet för att vid två års ålder vara jätte blont.. Sen blev det mer åt det bruna igen för att landa på den härligt skandinaviska råttfärgen. =)



Mait däremot lär bli förbli en söt liten rötott. =)



Kram

2010-05-11 @ 08:47:14
URL: http://www.metrobloggen.se/moasliv
Postat av: ullisar

gillar särskilt att ni matchar käket med kalufsen :)



det där med hår är speciellt. min EmmaLi var i princip hårlös länge. fortfarande har hon inte särskilt mycket. men det är praktiskt, faktiskt!

2010-05-12 @ 11:03:01
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0